Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Aby se vám jezdilo lépe: Česko dá do silnic, kolejí či řek 82 miliard

Ekonomika

  14:45
PRAHA - Vláda v pondělí schválila návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok s 82 miliardami korun. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) má za úkol předložit návrh na zajištění oprav silnic druhé a třetí třídy ve stejném rozsahu jako letos, tedy za tři miliardy korun.

Ilustrační foto. foto: MAFRA - Petr Lemberk

Z celkové sumy připadá 52 miliard na příspěvek z národních zdrojů a zbylých 30,1 miliardy na dotace z fondů Evropské unie. Ve střednědobém výhledu na dva následující roky návrh počítá se 49 a 50 miliardami korun pro fond ze státního rozpočtu.

Největší část peněz půjde příští rok na rozvoj a opravy silniční sítě. Celkem 45,75 miliardy korun by mělo z rozpočtu fondu získat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které má na starosti dálniční síť a síť silnic první třídy. Příspěvek fondu na činnost ŘSD předpokládá převedení zhruba 30 miliard národních peněz do rozpočtu ŘSD, které doplní 16,5 miliardy Kč z fondů EU.

Stát prodal státu zbývající podíl v ČSA. Zaplatilo Prisko více než Korejci?

O něco méně, 32,35 miliardy korun, má směřovat Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta by měla hospodařit se zhruba 20 miliardami z národních peněz a dalšími 12 miliardami z peněz Operačního programu doprava a kohezních fondů.

Zhruba 880 milionů má směřovat do Ředitelství vodních cest (ŘVC), které má na starosti stavbu jezů a další infrastruktury na splavných řekách. Peníze pro ŘVC mají kromě investic v Česku směřovat do zvelebení námořních přístavů v Hamburku, které Česká republika vlastní, nebo má v dlouhodobém pronájmu. Dalších 70 milionů korun má jít správcům tuzemských řek, tedy jednotlivým povodím.

Součástí rozpočtu fondu je převod tří miliard korun z letošního rozpočtu. Jde o mimořádnou dotaci, kterou fond získal od ministerstva dopravy a která má být využita především na stavbu devíti prioritních projektů, pro které nebude nutné opakovat celý proces dopadu staveb na životní prostředí EIA.

Právě nutnost opakovat hodnocení vlivu na životní prostředí u řady projektů považuje státní fond za největší riziko čerpání peněz v příštím roce. Ani prioritní projekty, u nichž se počítá se zjednodušenou procedurou, nejsou bez rizika zpoždění. I v rámci zjednodušených řízení se mohou účastníci odvolat a požadovat jejich přezkum. Rovněž nejde vyloučit přezkum řízení soudem, uvedl fond dopravy.

Autor: