12. června 2017 19:51 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Aero Vodochody plánuje stavbu čtyř nových letounů L-39NG. Bude je ukazovat klientům

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Výrobní hala pro letouny L-159 společnosti Aero Vodochody. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Výrobní hala pro letouny L-159 společnosti Aero Vodochody. | foto: ČTK

Odolena Voda (u Prahy) Aero Vodochody plánuje stavbu čtyř nových letounů L-39NG, budou sloužit k testování i jako ukázkové pro možné klienty. Práce na prvním začnou v druhé polovině roku. Podle vedoucího výroby Aera Vodochody Jiřího Linky nyní Aero ověřuje technologie a provádí letové zkoušky na firemním prototypu.

Ještě letos má začít výroba skořepiny trupu a skořepiny křídla pro první letoun z chystané čtveřice, v polovině příštího roku pak začne jeho montáž. „My stavíme čtyři letouny, jeden letoun jako letový prototyp, dva letouny pro zátěžové a únavové zkoušky a ten čtvrtý už by měl být letoun, který bychom měli být schopní dodat zákazníkům,“ uvedl Linka.

Aero už delší dobu jedná o prodeji nových letounů s několika zájemci, zatím ale společnost neoznámila uzavření kontraktu. Další plány výroby budou záležet na vývoji jednání.

Podle předsedy Sněmovny Jana Hamáčka (ČSSD) hrají důležitou roli pro získávání nových zakázek pro české podniky i Česká exportní banka a stát. „V celé řadě států světa funguje takzvaná ekonomická diplomacie a ti potenciální zákazníci, když vidí, že firmu aktivně podporuje stát, tak jsou ochotni jednat o nějakém nákupu,“ řekl v pondělí při návštěvě společnosti.

Letouny pro americkou a iráckou armádu

Společnost obnovuje L-159 pro americkou společnost Draken International a iráckou armádu, které zakoupily nepotřebné letouny české armády. Osm už jich Aero do Spojených států odeslalo, další dva vyšle rozebrané v kontejnerech do USA příští týden. Za nimi pak zamíří technici Aera, kteří je sestaví dohromady. Další šestice má být pro Drakem připravena na konci letošního roku.

V Iráku nyní létá devět strojů L-159, z toho na šesti se prováděla generální oprava. Desátý je ještě na vodochodském letišti, kde se na něm školí iráčtí piloti.

Sériovou výrobu Aero spouští v programu vojenského dopravního letounu KC-390 brazilské společnosti Embraer, pro stroj vyrábí náběžnou hranu křídla a podílí se i na výrobě dveří, rampy a zadní části trupu. Nyní technici pracují na prvním kusu sériové výroby. „Letos bychom měli vyrobit tři sety,“ řekl Tobiáš Tvrdík z tiskového oddělení společnosti. Loni přiletěl do ČR prototyp letounu, první dodávka zákazníkovi je plánovaná na příští rok. Kontrakt na dodávku podepsala Brazílie, pokračují jednání s dalšími zájemci.

Pro dopravní letouny CSeries kanadské firmy Bombardier Aero vyrábí náběžnou hranu křídla (stejně jako v případě KC-390 se podílí i na jejím vývoji). Nyní jde o desítky setů ročně, za několik let by jejich roční počet mohl překročit stovku.

Aero Vodochody Aerospace je největším leteckým výrobcem v Česku. Společnost také zajišťuje armádě servis pro letouny L-159 a L-39. První letoun L-159 Aero vyrobilo v roce 1997.

ČTK
  • 4Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.