Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Aerolinky by mohly příště samy rozhodovat, zda létat či nelétat

Evropa

  19:37
BRUSEL/ŘÍM/VÍDEŇ - Evropa hledá způsoby, jak čelit pohromě v letecké dopravě nad většinou kontinentu, kterou způsobil oblak vulkanického prachu z islandské sopky. Evropská komise zvažuje přijetí takzvaného amerického modelu, který rozhodnutí létat či nelétat v situaci jako je nynější, nechává na leteckých společnostech.

Lufthansa (ilustrační foto). foto: Reuters

Turisté "uvěznění" v různých částech světa berou útokem vlakovou a lodní dopravu, německá Lufthansa aktivuje flotilu 50 letadel, aby svezly domů 15.000 Němců uvízlých ve světě.

"Studujeme několik možností, jak zpružnit letecký provoz v dané situaci. Jednou z nich je i takzvaný americký model," řekl agentuře AFP generální ředitel EK pro dopravu Matthias Ruete.

Americký model by podle něj znamenal, že rozhodnutí letět by přijímali spíše operátoři než státy. "Zodpovědnost by tak ležela na leteckých společnostech a pilotech," dodal.

"Musím říct, že americký model neznamená méně bezpečnosti. V USA funguje už dlouho bez větších bezpečnostních problémů," zdůraznil. "Musíme jen zjistit, zda je tento model použitelný pro Evropskou unii."

EU se shodla na zmírnění leteckých omezení

Ministři dopravy Evropské unie se na mimořádném jednání dohodli na zmírnění leteckých omezení, která dosud platila kvůli výbuchu islandské sopky. Podle eurokomisaře pro dopravu Siima Kallase evropská organizace pro řízení letového provozu Eurocontrol rozdělí letecký prostor nad Evropou na tři zóny, přičemž ve dvou z nich se bude moci létat.

Ministři se rovněž shodli, že se budou zabývat ekonomickou situací jednotlivých aerolinek, jejichž ztráty podle odhadů přesáhly jednu miliardu dolarů (zhruba 19 miliard korun). Podle evropské asociace leteckých dopravců AEA je přitom na hraně bankrotu 100 až 150 aerolinek. Evropská komise připustila, že státy by mohly jednotlivým firmám za určitých podmínek finančně pomoci.

Vlády prý daly přednost vědcům před skutečností
Mezinárodního sdružení pro leteckou přepravu (IATA) kritizovala evropské vlády za jejich reakci na situaci a označila ji za neadekvátní. Sdružení se nelíbí hlavně to, že vlády při rozhodování o uzavření leteckého prostoru postupovaly prý podle vědeckých teorií a ne podle skutečnosti.

Vědci však na nebezpečnosti sopečného popílku pro letadla trvají. Testy švýcarského vysokého učení technického v Curychu za pomocí laserů, meteorologických balonů a měřicích letadel prokázaly, že "ve výšce mezi čtyřmi a pěti kilometry je velmi vysoký podíl sopečných částic", cituje agentura DPA profesora Thomase Petera.

Mrak popela z islandké sopky pozastavil lety nad Evropou

Německý odborník na atmosféru Joachim Curtius varuje, že popílkový mrak je záludný. Se stále větším šířením sice řídne, jsou však v něm místa, kde si vysokou koncentraci zachovává. Piloti podle něj nejsou schopni tento rozdíl očima zaznamenat. Především ale není jasné, jak velké koncentrace popílku ještě nejsou pro letadla nebezpečné a od jaké hranice již ano.

Také podle Cornelia Schillera, odborníka výzkumného střediska v německém Jülichu, je sopečný popílek nebezpečný tím, že se pohybuje ve výšce 7,5 až deseti kilometrů, což je právě letová výška většiny dopravních letadel. Částečky prachu byly naměřeny až ve výšce 15 kilometrů.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!