Konkurence v oblasti poštovních služeb v České republice chybí. Pokud by se podobný případ stal v běžném konkurenčním prostředí, měl by zcela jiný dopad na fungování příslušného poštovního operátora |
Přesto celá událost nebude mít v podstatě žádný dopad na výsostné postavení společnosti na trhu. Česká pošta má stále monopol na doručování běžných dopisů a ty podle zástupců firmy tvoří až 95 procent všech listovních zásilek.
Konkurence kauzu sleduje
„Konkurence v oblasti poštovních služeb v České republice chybí. Pokud by se podobný případ stal v běžném konkurenčním prostředí, měl by zcela jiný dopad na fungování příslušného poštovního operátora,“ říká Petr Zháňal, generální ředitel společnosti TNT Post pro střední a východní Evropu.
Případ ztracených zásilek České pošty je podle něj neomluvitelný, rozhodně bude zajímavé sledovat výsledky vyšetřování celé kauzy. „V mnohasetleté historii TNT Post jsme podobný případ nezaznamenali,“ dodává Zháňal.
Zástupci TNT Post, největšího konkurenta České pošty na tuzemském trhu, také neočekávají, že by případ nedoručených dopisů měl nějaký zásadní vliv na rozhodování české vlády ohledně termínu liberalizace poštovního trhu. V zájmu samotných zákazníků ale je, aby tuzemský poštovní trh byl otevřen co možná nejdříve.
„Ze zkušeností ze zahraničí vím, že v případě otevření poštovního trhu a vstupu konkurence začínají stávající monopolní operátoři nabízet kvalitnější služby za nižší ceny,“ říká Zháňal. Odborníci také poukazují na to, že v konkurenčním prostředí si budou lidé moci vybírat poštovního operátora, což bude zcela nový element v českém prostředí doručování listovních zásilek.
„Dnešní svět je již takový. Nepřeje regulaci, a naopak podporuje liberalizaci. Poštovní trh v tomto směru není výjimkou,“ říká Aleš Michl, analytik z Raiffeisenbank.