29. listopadu 2014 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Albert dostal Národní cenu
kvality. I přes pokuty od ČOI

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Prodejna Albertu | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Prodejna Albertu | foto: Lidovky.cz
PRAHA Obchodní řetězec Albert získal toto úterý Národní cenu kvality za rok 2014 v kategorii Excelence. Cena, jejímž cílem je „veřejně ocenit společnosti, které systematicky zlepšují úroveň svých činností a dosahují tak lepších výsledků“ putuje řetězci, který podlé údajů ČOI patří k nejpokutovanějším v Česku.

Pokuty, které ČOI udělila za rok 2014

TESCO25 pokut v celkové výši 1 683 000 Kč

PENNY34 pokut v celkové výši 1 149 000 Kč.

ALBERT: 22 pokut v celkové výši 683 000

BILLA10 pokut v celkové výši 124 000

INTERSPAR: 9 pokut v celkové výši 61 000 Kč

KAUFLAND: 6 pokut v celkové výši 243 000 Kč.

LIDL: 9 pokut v celkové výši 189 000 Kč

Národní cena je projektem vlády České republiky a organizuje ji Sdružení pro oceňování kvality. Podle oficiálních informací je vyhodnocování založeno na „ověřování efektivnosti a kvality všech činností organizace, zejména z pohledu uspokojování požadavků zákazníka a dosažení ekonomické úspěšnosti.“

Práve s „uspokojováním požadavků zákazníka“ je však v případě Albertu zřejmě problém. Podle údajů ČOI dostal řetězec v průběhu tohoto roku pokuty ve výši 683 000 korun, hůře na tom byly už jen Tesco a Penny market. Albert navíc k problémovým řetězcům patří dlouhodobě, v roce 2012 skončil v objemu pokut na druhém místě. Bylo to přitom jen rok poté, co zmíněný řetězec získal svou první Národní cenu a k tomu ještě i ocenění za Společensky odpovědnou firmu.

K TÉMATU:

Albert se navíc v minulosti potýkal s problémy s plesnivým masem (2013) nebo plesnivým sýrem, kvůli kterému byl propuštěn manažer prodejny. Zaměstnanci tehdy přelepovali cedulky s datem spotřeby. V jiném případě měla jedna prodejna mezi masem i výrobky uměle napuštěné vodou a chemickými stabilizátory. 

O moc lépe na tom nejsou ani zaměstnanci řetězce. V rozsáhlém srovnání platů časopisu Ekonom skončili třetí od konce za Hruškou a Intersparem.

Kde končí statistiky?

Mluvčí ČOI Jiří Fröhlich upozorňuje, že čísla je třeba chápat v kontextu počtu prodejen, zaměstnanců, množství zákazníků a podobně. Albert patří k největším řetězcům na území České republiky a je jedním z největších zaměstnavatelů.

Není přitom jasné, jestli Sdružení bere údaje ČOI při rozhodování v potaz. „Posíláme pravidelné reporty, které jdou přímo vládě. Ale jestli je nějak využívají, to je otázka. Každopádně si mohou informace kdykoli vyžádat,“ řekl Fröhlich serveru Lidovky.cz.

I za plíseň dostávají řetězce pokuty. Na snímku toustový chléb Albert Quality.

I za plíseň dostávají řetězce pokuty. Na snímku toustový chléb Albert Quality.

ČOI se podle jeho slov do udělování podobných ocenění nevměšuje. „Nevíme, jestli berou ohledy na výši pokut nebo další faktory. Mohou mít jiná hodnotící kritéria, například cenu nebo spokojenost zákazníků. Podobné to dělá i Heureka.cz. Ta taky nehledí na to, jestli e-shop dostal pokutu.“

Hodně prodejen, málo zaměstnanců

Judita Urbánková, ředitelku PR a komunikace řetězce, pro Lidovky.cz uvedla, že všechny prodejny podléhají pravidelným interním kontrolám na více úrovních. „Při tak vysokém počtu prodejen ale bohužel může dojít k pochybení,“ tvrdí. Albert provozuje v České republice celkem 330 obchodů. „Národní cena kvality je pro nás velkým závazkem vůči našim zákazníkům, dodavatelům i zaměstnancům, abychom standardy kvality neustále zlepšovali,“ dodává Urbánková.

ČTĚTE TAKÉ:

Bývalý zaměstnanec ve vedoucí pozici, který si nepřál zveřejnit své jméno, serveru Lidovky.cz sdělil, že za počet prohřešků může neustálý tlak na zvyšování produktivity. Zaměstnanci musí za stejný čas odvádět stále více práce a nestíhají kontrolovat správnost cenovek, data spotřeby nebo kvalitu zboží. 

Při nižším obratu je zase praxí snižovat pracovní hodiny zaměstnanců - na prodejně pak chybí pracovní síly a když přijde kontrola, problém je na světě. Zároveň však uvádí, že je třeba zohlednit i rozdílnou organizaci každého řetězce. Některé například nemají obslužné pulty, čímž odpadá část starostí. Vyjádření organizátorů Národní ceny se zatím nepodařilo získat.

  • 3Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!