Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Airbus a Boeing bojují o tanker

Ekonomika

  10:24
SEATTLE/PRAHA - Souboj o lukrativní americkou armádní zakázku na dodávky nových tankovacích letounů umožňujících doplňování paliva do stíhaček během letu přiměl konkurenční letecké výrobce, americký Boeing a evropský EADS, tasit novou zbraň - nacionalismus.

Americký Boeing a evropský EADS bojují o lukrativní armádní zakázku. foto: ČTK

Zhruba dva týdny předtím, než vedení amerických vzdušných sil zveřejní 31. ledna vítěze výběrového řízení na dodávku 179 tankerů v hodnotě 40 miliard dolarů, se Boeing a EADS začaly přetahovat o to, které z letadel je více americké.

Podle Boeingu je jejich model 767 z více než 85 procent amerického původu. Souboj o armádní zakázku neváhá vedení společnosti popisovat jako souboj amerického tankeru s evropským vetřelcem.

Tom Enders, šéf EADS, který je producentem letadel Airbus, připustil, že by společnost v případě zisku armádní zakázky expandovala své výrobní kapacity do USA a otevřela by novou velkokapacitní továrnu na letadla v americkém státě Alabama. Továrna by zaměstnala asi 300 pracovníků a stala by se po sídlu Boeingu v Everettu a EADS ve Štrasburku třetí velkokapacitní továrnou na výrobu letadel na světě. „EADS a Airbus by se staly druhým leteckým producentem a exportérem velkých komerčních letadel na území Spojených států,“ zdůraznil Enders.

Ředitel EADS pro oblast Severní Ameriky Ralph Crosby neváhal zpochybnit „američtější“ původ Boeingu 767 proti Airbusu 330, ze kterých americká armáda vybere tankery a také stroje pro přepravu vojenského materiálu.

Crosby poukázal na skutečnost, že mnoho součástí konkurenčního letounu je ve skutečnosti vyráběno v různých zemích, převážně pak v Japonsku. „Náš plán přesunutí výroby má zvrátit směr, kterým se vydal Boeing - rušit pracovní místa v Americe a přesouvat je do zahraničí,“ uvedl Crosby. Přes tlak odborářů Boeingu navrátit část pracovních míst zpět do Spojených států vedení společnosti o podobném kroku neuvažuje.

Rozhodnou politické zájmy
„Rozhodujícím kritériem pro volbu vítěze amerického armádního tendru bude politický lobbying,“ upozorňuje Paul Nisbet, analytik společnosti JSA Research, která se zabývá analýzou leteckého průmyslu. Zakázka bude mít podle Nisbeta významné ekonomické dopady. Kromě dodávky tankerů a transportních letadel za 40 miliard dolarů lze totiž očekávat i budoucí navazující objednávky na další tankery, a celková hodnota armádních zakázek by tak mohla vyšplhat až na 100 miliard dolarů.

„Politické zájmy by mohly překazit i záměry EADS vybudovat novou továrnu v USA,“ upozornil mluvčí Boeingu Bill Barksdale. „Je otázkou, zda vlády dohlížející nad EADS povolí takový přesun, když se jinak snaží udržet dodávky Airbusu v rámci Evropy,“ zdůraznil Barksdale.