Navíc využívají jen část vyrobené energie, zbytek končí v chladících věžích, ztrátách při transformaci a přenosu energie, sdělil ČTK vedoucí energetické a klimatické kampaně Greenpeace ČR Jan Rovenský.
"Trend je to dobrý, protože výrazně snižuje konvenční znečištění v okolí komunikací, a zároveň umožňuje nástup technologií, které nám umožní rychlejší přechod k bezuhlíkové ekonomice. Nicméně rozhodně nejde o samospasitelné řešení," řekl Rovenský k rozvoji elektromobilů.
"Pokud uvažujeme o elektromobilech v rámci současného energetického mixu, tedy z jakých zdrojů je ta elektřina pro elektromobil vyrobena, je jejich globální přínos ochraně životního prostředí přinejmenším sporný," dodal.
Elektromobilní boom
České energetické firmy v poslední době věnují elektromobilitě značnou pozornost. Pražská energetika (PRE) minulý týden otevřela v Praze první tři veřejně přístupné dobíjecí stanice pro elektromobily. Zhruba 20 jich chce postavit do konce roku. Také společnosti ČEZ a E.ON ve spolupráci s automobilkami uvedly do provozu několik elektromobilů a staví dobíjecí stanice. Očekávají, že v horizontu deseti let se elektromobily stanou masovou záležitostí.
Již delší dobu v Česku jezdí také automobily poháněné stlačeným zemním plynem (CNG). Spotřeba CNG v loňském roce v ČR vzrostla meziročně o 24,2 procenta na 10,058 milionu metrů krychlových. Za dalších deset let se podle České plynárenské unie tuzemská spotřeba CNG zvýší až na 800 milionů metrů krychlových. V Česku také roste počet plnicích stanic CNG. V současnosti jich pro veřejnost funguje zhruba 30 a další osm až deset by mělo být letos otevřeno.
"Je nesporné, že auta na zemní plyn mají nižší emise konvenčních polutantů, než běžné spalovací motory. Nicméně stále platí, že zemní plyn je fosilní palivo a jeho spalování také produkuje emise skleníkových plynů. Jeho využití lze tedy považovat pouze za přechodné řešení na cestě ke skutečně bezemisní dopravě," dodal Rovenský.