13. srpna 2012 10:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Americké řetězce nabízí slevy šité
na míru. Doufají ve větší tržby

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Nákup v drogerii se slevovým kuponem z LN vám ušetří peníze. (ilustrační fofo) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nákup v drogerii se slevovým kuponem z LN vám ušetří peníze. (ilustrační fofo) | foto: Shutterstock
NEW YORK Slevy šité na míru jsou nejnovějším pokusem, jakým se některé obchodní řetězce ve Spojených státech snaží nalákat zákazníky. Doufají, že je tak přimějí k větším nákupům. Očekává se přitom, že takové slevy se postupně rozšíří do většiny obchodů. Informoval o tom deník The New York Times.

Speciální slevy jednotlivým zákazníkům na základě údajů o nákupních zvycích z věrnostní karty od letošního léta nabízí například obchodní řetězec Safeway. Pokud tak třeba jedna zákaznice dává při nákupu výrobků přednost určité značce, ale nekupuje si od ní balenou vodu, dostane na ni slevu, jež ji k nákupu motivuje. Jiná zákaznice, které je tradičně věrná jiné značce balené vody, takovou nabídku nedostane. Informaci o slevách zatím zákazníci získávají na webové stránce řetězce.

PŘEČTĚTE SI:

Osobní slevy pomocí chytrých telefonů

Obchody Stop & Shop patřící do skupiny Ahold zase ve Spojených státech nabízejí zákazníkům osobní slevy prostřednictvím aplikace pro chytré mobilní telefony. Aplikace využívá obří databáze marketingové společnosti Catalina, která každý rok sleduje miliardy nákupů. Zákazníci si v ní mohou přečíst čárové kódy výrobků. Pokud tak učiní, aplikace je dokáže identifikovat podle telefonního čísla či čísla věrnostní karty. Zároveň ví, kde se člověk v obchodě nachází. Na místě díky tomu může jednotlivým zákazníkům nabídnout slevu.

"Pokud je někde u regálů s výrobky pro děti a zrovna si koupil plenky, můžeme mu nabídnout dětskou výživu anebo jiné dětské jídlo odpovídající věku dítěte," uvedl Todd Morris ze společnosti Catalina, která má provoz aplikace na starost. Firma každoročně sleduje údaje o nákupech 54 milionů Američanů. Zjistila, že významná část prodejů některých výrobků připadá na malé podíly zákazníků.

Zákazníci touží po personalizaci

Obchodníci přitom spoléhají na to, že případné obavy ze ztráty soukromí u zákazníků vyváží přístup k výhodnějším cenám za jejich oblíbené výrobky.

"Pokud jsou naše informace o spotřebitelích správné, tak v současnosti spíše touží po personalizaci, než aby z ní měli strach," uvedl šéf marketingu řetězce Safeway Michael Minasi.

Cenotvorba není transparentní

Ne všichni s tím ale souhlasí. Například profesor Joseph Turow z Pensylvánské univerzity se domnívá, že lidé by měli být obezřetní. Cenotvorba v obchodech podle něj zdaleka není transparentní, a zákazníci tak ve skutečnosti nemají velkou možnost volby.

Z jeho několik let starého výzkumu například vyplývá, že naprostá většina respondentů nevěděla, že američtí obchodníci mohou různým zákazníkům účtovat různé ceny. Uváděli přitom zároveň, že by se jim nelíbilo, kdyby například obchod nabízel během jedné hodiny různým lidem různé ceny.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz