6. září 2010 16:53 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Antimonopolní úřad
vyšetřuje O2 kvůli internetu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Reklama na Telefóniku O2  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Reklama na Telefóniku O2 | foto: Pavel Wellner, Lidové noviny
BRNO Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) prověřuje chování společnosti Telefónica O2. Rozsáhlé šetření se týká oblasti vysokorychlostního připojení k internetu (ADSL). Úřad prověřuje, zda se telekomunikační operátor nedopouští zneužití dominantního postavení na trhu.

Potvrdil to tiskový mluvčí antimonopolního úřadu Kristián Chalupa.  Případné správní řízení dosud v této věci nebylo zahájeno.

"ÚHOS žádné řízení se společností Telefónica O2 Czech Republic nevede. K zahájení takového řízení však ani nevidíme důvod, protože dle analýzy ČTÚ je trh širokopásmového přístupu k internetu vysoce konkurenční a nepůsobí na něm žádný dominantní hráč," reagoval mluvčí O2 Martin Žabka.

Šetření ÚOHS je podle informací ČTK jedním z nejrozsáhlejších v historii. Týká se zejména stlačování marží (tzv. margin squeeze). To znamená, že případný dominant nastaví na navazujícím maloobchodním trhu takové ceny vlastního produktu, že ostatní mu nejsou schopni se svou nabídkou konkurovat.

Obdobné případy řešily antimonopolní orgány v řadě zemí Evropy. Příkladem je správní řízení, které vedla Evropská komise s Deutsche Telekom. Šetření Telefóniky 02 je založeno především na důkladných ekonomických analýzách.

Čtěte více:

Podtrhuje tak aktuální trend soutěžního práva, který vyznává tzv. více ekonomický přístup. Antimonopolní úřad tak kromě právních analýz prověřuje především reálný dopad jednání firem na trhu. Obdobně více ekonomický přístup ÚOHS uplatnil v případě Mostecké uhelné nebo jednání autobusového dopravce Student Agency.

Lidovky.cz, ČTK