"Apple ukazuje, jaké má svaly," podotkl analytik Yair Reiner, který pracuje pro společnost Oppenheimer. "Riskuje ale, že časem naštve poskytovatele obsahu a vývojáře aplikací a donutí je hledat si jiná řešení," dodal.
Změna nicméně vychází vydavatelům i vstříc. Dosud například verze svých časopisů pro iPad mohli podobně jako na stánku prodávat jenom po jednotlivých číslech. Přechod na předplatné jim umožní nabídnout nižší ceny, a získat tak více zákazníků. Vydavatelům navíc zůstanou veškeré zisky z předplatného, pokud je prodají mimo obchod Applu.
"Když nového předplatitele získá Apple, vynese mu to třicetiprocentní podíl. Když ho přivede vydavatel, zůstane mu 100 procent a Apple nevydělá nic," uvedl v prohlášení šéf Applu Steve Jobs, který je nyní na zdravotní dovolené.
Vydavatelé tak například budou moci předplatné nabízet na svých webových stránkách. Budou na nich ale muset zajistit stejné podmínky jako pro nákup prostřednictvím obchodu Applu.
Zatím jen The Daily
Zatím si lze v App Storu předplatit pouze deník The Daily, který společnost News Corp. vyvinula s Applem speciálně pro iPad. List je dostupný jenom ve Spojených státech, jeho roční předplatné činí 39,99 dolaru, týdenní pak 0,99 dolaru. Nyní podobné předplatné, na týdenní, měsíční či roční bázi budou moci nabízet i ostatní.
Zatím není jasné, odkdy bude nový systém pro vydavatele a poskytovatele obsahu povinný. Apple s nimi ještě bude vyjednávat. Není mimo jiné jasné, jak to bude se soukromými údaji uživatelů. Vydavatelé je tradičně používají pro marketingové účely. Apple ale chce dát uživatelům na vybranou, zda s tím souhlasí.
App Store podle Applu v současnosti uživatelům v 90 zemích včetně Česka nabízí více než 350.000 aplikací. Na celém světě je přes 160 milionů iPhonů nebo iPadů, na kterých tyto aplikace lze používat.