Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Ať je to jako na výletě, přeje si před premiérou první strojvůdkyně Leo Expressu

Ekonomika

  8:30
Úterý je pro Helenu Záleskou dvojnásobně výjimečným dnem. Vedle toho, že slaví pětadvacáté narozeniny, vůbec poprvé vyjede na železniční trať jako strojvůdkyně vlaku Leo Express. Ráno vyrazí z Prahy směr Bohumín jako vůbec první „žena za volantem“ u této soukromé společnosti. V České republice jsou aktuálně už jen čtyři další ženy, které si do kolonky zaměstnání píší: Strojvůdce. „Přála bych si, aby šlo o jednu z jízd, kdy si v práci připadám, jako když jsem vyrazila na výlet,“ řekla před svou premiérou serveru Lidovky.cz.

Helena Záleská, první strojvůdkyně vlaků Leo Express. Na trať z Prahy do Bohumína se poprvé postaví 29. července foto: Archiv Heleny Záleské

Lidovky.cz: Řídit tuny oceli je velká odpovědnost. Nastupujete na první samostatnou jízdu v situaci, kdy v neděli málem došlo k tragické nehodě u Kolína (více čtěte ZDE). Čeho se před jízdou nejvíc obáváte?
Doufám, že se bude jednat o běžnou jízdu a doprava bude fungovat hladce. Přála bych si, aby šlo o jednu z těch jízd, kdy si v práci připadám, jako když jsem vyrazila na výlet.

Lidovky.cz: Budete jedna z pěti strojvůdkyň v Česku. Jaká byla vaše poslední příprava?
V pondělí jsem měla první samostatnou směnu. Jedná se o dva vlaky, které povezu večer do Prahy (rozhovor vznikal v pondělí dopoledne, pozn. red.). U této jízdy mě uvede ještě náš strojvedoucí instruktor, a v úterý vyjedu ráno z Prahy do Bohumína už zcela sama. Úterý je pro mě dvojnásobný důvod k oslavě, jelikož slavím také narozeniny.

Lidovky.cz: Čím jako by měl podle vás disponovat správný strojvedoucí?
Správnému strojvedoucímu by neměla chybět rozvážnost, klid a vyrovnanost. Teprve ale začínám, takže nejsem ta pravá, co by to měla posuzovat.

HELENA ZÁLESKÁ

  • Narodila se v roce 1989 v Havířově, nyní žije v Ostravě
  • Mezi její největší koníčky patří divadlo, kterému se věnuje osmým rokem v ochotnickém spolku v Havířově. „Pokud bych se nepustila do vláčků, určitě bych se dala do kariéry v divadle na jevišti,“ směje se.
  • Odmala se věnuje sportu - zejména lehké atletice
  • Ve volném čase ráda chodí po horách a čte
  • Vystudovala vysokou školu ekonomickou, během studií nastoupila do vlaků Leo Express jako stevardka
  • V roce 2012 se zapojila do náboru nových strojvedoucích, po dvouletém výcviku absolvovala v červenci 2014 zkoušky a v úterý 29. 7. vyjede jako teprve první strojvedoucí ženského pohlaví na trať s vlaky Leo Express

Lidovky.cz: Jako jedna z pěti strojvůdkyň se řadíte mezi rarity české železnice. Na jakých trasách vás cestující potkají?
Mezi Bohumínem a Prahou a mezi Prahou a Starým Městem u Uherského Hradiště.

Lidovky.cz: Kolikrát za den vlak otočíte?
Jednou nebo dvakrát. Záleží, jakou mám směnu. Víckrát to ani nestihnu (směje se).

Lidovky.cz: A teď poraďte. Jak se žena stane strojvůdkyní?
Byl to dlouhý proces. Začal v roce 2012, kdy jsem se začala připravovat na zkoušku k získání Licence strojvedoucího u drážního úřadu. Před a po získání licence jsem věnovala většinu svého volného času přípravě na práci strojvedoucí. Seznámila jsem se s různými řadami lokomotiv, docházela jsem na konzultace ke strojvedoucím ohledně dopravy a seznámení s tratí. Navštěvovala jsem depo, ve kterém probíhala údržba naší jednotky Flirt, kterou jsem tam začala poznávat. Zkrátka, pohybovala jsem se v drážním prostředí. Po období samostudia, které trvalo přibližně rok a půl, jsem získala důvěru naší firmy, která mi umožnila start mého oficiálního zácviku na strojvedoucí.

Lidovky.cz: Samotný zácvik tedy trval jak dlouho?
Započal začátkem března tohoto roku, takže čtyři měsíce. Byla jsem přidělena k jednomu z našich nejzkušenějších strojvedoucích, Tomáši Schupplerovi. Ten mě naučil vše, co umím. Samotný výcvik jsem završila úspěšným vykonání zkoušky na Osvědčení strojvedoucího.

Lidovky.cz: Nemáte obavy z mužského kolektivu? A jak se vaši kolegové dívají na to, že mezi ně přijde žena?
S mužským kolektivem nemám vůbec žádný problém, spíš je mi sympatičtější než ten ženský. Jsem si ale vědoma, že pro některé muže může být nepříjemný fakt, že se žena pustila do typicky mužské práce. Nicméně chci zdůraznit, že tuto práci dělám proto, že mě nesmírně baví. Nic jiného v tom není.

Lidovky.cz: Strojvedoucích, tím spíše mladých, je na českých tratích obecně málo. Proč podle vás není o tuto pozici zájem?
Některým třeba přijde tato pozice nedosažitelná. Opravdu nevím, proč je málo mladých strojvedoucích, sama se tomuto faktu dost divím. Šla jsem si za svým snem, který se mi splnil...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...