Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Audi RS 3 Sportback: Zběsilost v srdci

Ekonomika

  7:00
Audi RS 3 Sportback umí překvapit. Tento pětidveřový hatchback je tak rychlý, že dokáže udržet tempo s mnohem dražšími sportovními auty. Ale uspokojí i opravdu náročné řidiče?

Audi RS 3 Sportback foto: Lidové noviny

Značka Audi má promyšlený marketing. Před nástupem nové generace většiny svých modelů završí tu předcházející nejrychlejší verzí RS, vytvořenou sportovní divizí Quattro.
To je i případ Audi RS 3 Sportback, přicházejícího v době, kdy byla již představena třídveřová verze nové generace A3.

RS 3 se vyrábí pouze jako pětidveřový hatchback. Od slabších modelů jej odlišuje hladovější přední nárazník, širší přední blatníky z karbonem vyztuženého polymeru nebo velká devatenáctipalcová kola, známá již z modelu TT RS. Není to náhoda, tahle auta mají mnoho společného. Především motor, turbodmychadlem přeplňovaný pětiválec 2,5 litru.

Audi RS 3 Sportback

Právě zběsilé srdce je největším strůjcem zážitků z tohoto hatchbacku. Impozantní výkon 340 koní o charakteru pětiválce vypovídá jen část. Palebná síla točivého momentu 450 Nm je k dispozici již od 1600 otáček, a tak RS 3 dokáže vyrazit jako splašené takřka od volnoběhu. Díky bleskurychlé sedmistupňové dvojspojkové převodovce příval síly nepolevuje ani při řazení a od silnice se RS 3 odráží všemi čtyřmi hnanými koly. Do sedaček vás dokáže zatlačit i ve dvousetkilometrové rychlosti...

Audi RS 3 Sportback

Rozměry        4302x1794x1402 mm
Zavaz. prostor 302 l
Hmotnost       1650 kg
Motor          přeplň. záž. 5válec, 2,5 l
Výkon          250 kW (340 k)
Zrych. na 100 km/h 4,6 s
Nejvyšší rychlost 250 km/h
Komb. spotřeba 9,1 l / 100 km
Cena           1 384 700 Kč

To nejlepší ze sebe RS 3 dostane po zmáčknutí nenápadného tlačítka na středovém panelu s písmenem S.Pak začne ještě více dunět a motor se promění v šílence, zběsile reagujícího na každé přidání plynu. Akci umocňuje fantastický zvuk, měnící se z dunění v nízkých otáčkách přes hučení připomínající rallyeové speciály Audi Quattro z osmdesátých let až po vytí před omezovačem. A po každém přeřazení na vyšší rychlost efektně zaduní.

Tento koncert vás donutí jet rychle, aniž byste chtěli. RS 3 likviduje hladké silnice tempem měnícím reálné vzdálenosti, v zatáčkách udivuje svojí přilnavostí a při rychlé jízdě stabilitou. Jenže fyziku ohnout nelze. Tohle auto je docela těžké a o jeho limitech moc nenapoví ani sice přesné, leč nekomunikativní řízení. Navíc, elektronicky ovládaný pohon všech kol Haldex se občas chová trochu nepředvídatelně. V pomalejších zatáčkách jde agresivním přidáním plynu vyvolat menší přetáčivý smyk, ale jinak řídí poměr sil mezi nápravami elektronika a v podobných situacích auto občas reaguje rozdílně.

Když se do zatáčky vrhnete odvážně, budete muset řešit nedotáčivost. A na rozbitých silnicích má tvrdý snížený podvozek dost práce; chová se trochu tupě, leč neodskakuje. Velmi schopné brzdy však dokážou rychlost tohoto monstra zkrotit.¨

Audi RS 3 Sportback

Audi RS 3 není autem pro náročné řidiče, spíš efektivní zbraní, s níž může být velmi rychlý téměř kdokoliv. Jeho cena se může zdát vysoká, ale když vezmete v úvahu nabízené výkony, nemá konkurenci. Možná už má zastaralý interiér, ale pořád je to hatchback do kterého se vejdou čtyři lidi (nouzově pět) a při běžném ježdění může být vzhledem ke svému potenciálu i relativně úsporný. Pokud toužíte po nejrychlejším hatchbacku, jiná možnost není. Už pro ten skvostný motor.

Autor:
Témata: Auto, Audi, hatchback, silnice