22. dubna 2016 15:05 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Auto, kterému jde z výfuku jen
voda. Řídil jsem Toyotu Mirai

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Vodíková Toyota Mirai | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vodíková Toyota Mirai | foto: Luděk Vokáč, Česká pozice
VARŠAVA Vypadá jako ze sci-fi, ale Toyota Mirai je první osobní vůz s vodíkovými palivovými články, který si mohou zákazníci objednat u dealerů. Doposud procházela vodíková auta jen omezenými testy ve spolupráci s vybranými zákazníky. Redaktor LN se jejich sériovým provedením svezl.

Krátký test vodíkové Toyoty Mirai proběhl v okolí Varšavy, akci ve spolupráci s českou pobočkou automobilky organizovala ta polská, která má v Evropě nezvykle výsadní postavení. Toyota je totiž z hlediska prodejů na polském trhu dvojkou za českou Škodou, takže se místnímu zastoupení podařilo získat Mirai na krátké předváděcí jízdy pro novináře.

Tou největší výhodou Mirai je fakt, že v podstatě funguje jako každé běžné auto. Kdo zná hybridní auta japonské značky, bude tu jako doma, ovládání je stejné a jízdní chování velmi podobné, jako u aktuální generace Toyoty Prius.

Překvapí jen ticho, které nejvíce ruší odvalování pneumatik. Aerodynamický hluk je minimální, alespoň do rychlosti zhruba 110 km/h, vyšší tempo místní rychlostní limity na zhruba desetikilometrovém okruhu v okolí Varšavy nedovolily.

Při zrychlování se ozývá i klasický elektrický zvuk měniče napětí a samotného elektromotoru, navíc se přidává i mechanický hluk kompresoru, který žene vzduch skrze palivové články. Při razantním zrychlení si lze ve zpětném zrcátku všimnout stopy, kterou za sebou auto zanechá. Z výfuku totiž odkapává čirá destilovaná voda.

To jsou jediné emise, které Mirai při svém provozu vypouští.

Osud celého konceptu vodíkové mobility tak v podstatě záleží jen na tom, jak snadno, ekologicky a ekonomicky se podaří vyrábět samotný vodík. Provozně jsou vodíková auta uživatelům bližší, než vozy elektrické. Výhodou je akční rádius shodný s běžnými osobními vozy se spalovacím motorem, hmotnost těmto aut také odpovídá a i tankování není nijak nezvyklé.

V Polsku ani v Česku se ovšem zatím Toyota Mirai prodávat nebude. Zájemce by musel vyrazit na některý z trhů, kde se prodává. Například do sousedního Německa, Mirai je v Evropě k dostání také ve Velké Británii, Nizozemsku, Belgii a Dánsku a brzy také ve Švédsku a Norsku.

Důvodem omezené dostupnosti je infrastruktura. Zatímco v Česku je jediná vodíková stanice, v Německu jich je padesát. Navíc stanice v Neratovicích dovede nádrže na pět kilogramů vodíku naplnit jen z poloviny, kvůli nižšímu plnícímu tlaku. Namísto deklarovaných 500 až 700 kilometrů by tak český uživatel musel počítat jen s polovičním dojezdem, včetně cesty k čerpací stanici. Tankování probíhá v podstatě stejně, jako u benzínu nebo nafty. Nádrž je plná za tři minuty.

Vodíková Toyota Mirai
Vodíková Toyota Mirai

Pokud by v Česku vznikla infrastruktura, mohla by se Toyota Mirai začít prodávat i tady. Naděje tu je, ministerstvo dopravy v Národním akčním plánu čisté mobility s rozvojem vodíkové infrastruktury počítá. Materiály Toyoty tvrdí, že cena vodíkové čerpací stanice se pohybuje od zhruba 300 tisíc do dvou milionů eur v závislosti na umístění a velikosti stanice.

Letos má Toyota pro Evropu vyhrazeno jen asi 100 vozů, ale v příštích letech se díky zájmu o Mirai bude produkce postupně navyšovat, takže nebude problém zásobit více trhů. V roce 2020 Toyota počítá s výrobou 30 tisíc vodíkových vozů. Cena začíná na 66 tisících eurech bez DPH, s českou daní tedy v přepočtu asi 2,15 milionu korun.

To je za vůz s vnitřním prostorem odpovídajícím Škodě Octavia hodně peněz, i tak se ale nachází zájemci, kteří si technickou novinku s nadšením pořídí.

Luděk Vokáč
  • 4Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz