28. května 2012 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Volvo uvede první auto
s airbagem pro chodce

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Japonské firmě Takata hrozí v USA soud kvůli skandálu s airbagy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Japonské firmě Takata hrozí v USA soud kvůli skandálu s airbagy. | foto: Shutterstock
PRAHA Automobilka Volvo uvede v srpnu na český trh první vůz s airbagem pro chodce. Systém umístěný v novém modelu V40 má chodce chránit při čelní srážce s kapotou a čelním sklem vozu, uvedla firma.

V Evropě představují chodci 14 procent všech osob usmrcených při dopravních nehodách. Mnohem více chodců je každoročně zraněno. Nejzávažnější bývají poranění hlavy. Při kolizi chodce s automobilem jsou způsobena tvrdou konstrukcí pod kapotou, spodní hranou čelního skla a čelními sloupky.

ČTĚTE TAKÉ:

Airbag je aktivní při rychlostech od 20 do 50 km/h. Podle statistik dochází k 75 procentům všech nehod s chodci při rychlostech do 40 km/h. V přídi vozu je zabudováno sedm čidel, která přenášejí signály do řídící jednotky.

Když se automobil dostane do kontaktu s cizím objektem, signály se změní. Řídící jednotka signály zpracuje, a pokud je vyhodnotí jako lidské nohy, aktivuje se airbag pro chodce.

Závěsy kapoty jsou vybaveny pyrotechnickým uvolňovacím mechanismem, který při aktivaci systému vytáhne čepy a uvolní zadní část kapoty. Zároveň se aktivuje airbag, který se začne plnit plynem. V průběhu nafukování airbag nadzvedne kapotu. Ta se zvedne celkem o deset centimetrů a zůstane v této poloze. Zvětšená mezera mezi kapotou a tvrdými částmi v motorovém prostoru umožňuje deformaci kapoty, která pomůže utlumit sílu nárazu těla chodce.

V nafouknuté poloze airbag zakryje celou štěrbinu, kde jsou umístěny stěrače, přibližně jednu třetinu čelního skla a spodní část A-sloupků. Celá sekvence od aktivace systému do plného nafouknutí trvá několik setin sekundy.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Již v roce 2010 představila společnost systém rozpoznávání chodců s funkcí automatického brzdění. Pokud řidič na vzniklou situaci včas nezareaguje, dokáže systém zabránit srážce s chodcem až do rychlosti 35 km/h. Při vyšších rychlostech je důraz kladen především na to, aby se rychlost vozidla před nárazem co nejvíce snížila.

ČTK, Lidovky.cz
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz