Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Automobilky se smiřují s EU

  11:34
BERLÍN - Největší německé automobilky zastoupené v lobbystické skupině VDA – Volkswagen, BMW, Daimler a další – začínají podporovat snahu Evropské komise nařídit snížení emisí nových vozů na průměrných 120 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Má to ale háček – chtějí, aby si automobilky určily samy, jakým způsobem této hodnoty dosáhnou.

Audi A4 3,2 FSI foto: Reprofoto

Podle šéfa VDA Matthiase Wissmanna automobilky s cílem souhlasí. „Plně akceptujeme cíl snížení emisí na 120 gramů, ale nemůžeme akceptovat způsob, jakým ho Komise chce dosáhnout,“ řekl Wissmann listu Financial Times. Uvedl, že by mělo být při počítání redukce emisí možné zařadit také další technologie, které šetří energii. Jako příklad uvedl střechu automobilu ze solárních panelů vyrábějících zelenou elektřinu.

Tento koncept některé automobilky představily už před rokem, například Nissan. Komise předpokládala, že hlavním zdrojem snížení emisí budou u automobilů efektivnější motory, případně použití biopaliv a inovací – jako například senzorů, které řidičům oznámí, že je potřeba dohustit pneumatiky. Podhuštěné pneumatiky zvyšují spotřebu paliva. O plánu Evropské komise budou mluvit ministři životního prostředí států Evropské unie dnes.

Uvozovky dolníPoptávka po „zelenějších“ autech je podle výrobců nižší.Uvozovky horní

Automobilová doprava se na celkovém vypouštění emisí v Evropské unii podílí asi dvanácti procenty. Brusel plánuje snížení emisí pro každou automobilku na průměrných 120 gramů na kilometr od roku 2012. Zejména němečtí výrobci aut, kteří mají v nabídce především větší vozy s vyššími emisemi, proti tomuto návrhu dosud protestovali. Brusel zatím nechce tyto „ekologické inovace“ podle návrhu VDA uznat, protože je obtížnější změřit jejich účinnost. Spolu s německým komisařem pro průmysl Güntherem Verheugenem se VDA také snaží do návrhu prosadit některé změny, například snížit pokuty pro společnosti, které nesplní požadavky komise na snížení emisí.

Komise začátkem června zahájila veřejnou konzultaci, jíž chce zjistit, jestli jsou spotřebitelé informováni v inzerci či letácích o emisích vybraného vozu.

Výrobci automobilů často tvrdí, že jejich zákazníci jsou mnohem ochotnější připlatit si za pohodlí a rychlost vozu než za vozy s technologií, snižující emise. Poptávka po „zelenějších“ autech je tak podle výrobců nižší.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...