3. května 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Automobilovým světem cloumají skandály:
potíže má VW, Mitsubishi i Fiat

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Logo výrobce automobilů Fiat. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Logo výrobce automobilů Fiat. | foto: Reuters
PRAHA Emise osobních automobilů jsou v poslední době pod drobnohledem, vše odstartovala vloni v září kauza Dieselgate koncernu VW. Podezření se ale objevují u řady dalších automobilek a například japonská firma Mitsubishi se přiznala k manipulaci s daty o spotřebě paliva (a tudíž emisí C O2). Nejnověji padá podezření na Fiat, který čelí v Německu nařčení, že se emisní systém jeho aut po určité době přepíná do méně efektivního módu.

O podezření v případě Fiatu informoval německý deník Bild am Sontag a dodal k tomu, že tamní úřady na možné nesrovnalosti upozornila firma Bosch, která dodává systémy vstřikování a řídicí jednotky (nejen) pro vznětové motory.

Vůči tomuto nařčení se ale na středeční výroční tiskové konferenci koncernu Bosch ohradil šéf skupiny Volkmar Denner. „V žádném případě Bosch neřekl, že Fiat používá neautorizované podvodné zařízení,“ dementoval Denner spekulace o tom, že jeho skupina mohla donášet úřadům na svého zákazníka. Pro Bosch je to velmi citlivá situace, firma by mohla čelit ztrátě důvěry.

Technická řešení existují

I proto Denner problematiku vysvětlil hlouběji. „Řešení pro omezení funkce emisního systému nejen že existují, ale jsou dokonce nezbytně nutná pro fungování motoru, například kvůli čištění filtru pevných částic,“ vysvětlil Denner důvod, proč různé „kličky“ v emisních systémech existují. „Jestli je takové řešení používáno povoleným způsobem či nikoli, to nejsme schopni jako Bosch posoudit, to umí jen sami výrobci,“ obhajoval svou firmu. V případě kauzy Fiatu by mělo jít o to, že se emisní systém jednoho z dieselových modelů značky po 22 minutách přepne do méně efektivního módu, takže vůz pak znečišťuje ovzduší více. Normovaný emisní test přitom trvá 1180 sekund, tedy necelých 20 minut. Fiat se k nařčení doposud nevyjádřil.

Pokud se podezření potvrdí, bude to vlastně teprve druhý případ, kdy byla odhalená zásadní manipulace s emisními systémy. Informace, že emise aut v praxi neodpovídají tomu, co je naměřeno v laboratoři, se v automobilovém světě nesla již před vypuknutím kauzy Dieselgate, jenže kvůli zastaralým pravidlům a emisním testům se pochybení velmi špatně prokazují. I Volkswagen se vlastně přiznal sám a doposud nebylo detailně vysvětleno, jaké konkrétní normy či zákony firma porušila.

Pro automobilku je Dieselgate stále živoucím problémem, ale i přesto se zdá, že z potíží vyjde silná. Firma má letos šanci vykázat i přes vysoké náklady na nápravu škod po skandálu solidní zisk. Pro koncern je Dieselgate například příležitostí zapracovat na snížení nákladů a aféra také urychlila vývoj na poli elektromobility. Již letos bychom se měli dočkat nového sériového elektromobilu VW a elektromobily se mají stát novým charakteristickým znakem Volkswagenu a do roku 2020 chce automobilka představit 20 nových modelů. Koncern také chce podle svého šéfa Matthiase Müllera zřídit novou společnost, která se zaměří na sdílení aut a další moderní řešení mobility.

Kauza Dieselgate naplno otevřela téma emisí a relevance emisních testů. Nastalé atmosféry svým způsobem využila i japonská automobilka Mitsubishi, která se přiznala k manipulaci s vykazovanými hodnotami spotřeby paliva, a tudíž emisí C O2, které jsou také bedlivě sledovány. V současné atmosféře tak může kauza firmě ublížit méně, než kdyby šlo o osamocený případ.

Celá emisní otázka pak otevřela diskusi o nových testech, které by měly být nejen relevantnější vzhledem k praxi, ale měly by i omezit možnosti jejich různého obcházení. Testy nazývané RDE (Real Driving Emissions) by měly být v EU zavedeny od příštího roku.

Budou jiné testy?

Již nyní různé organizace podle RDE cyklu nová auta testují a ukazuje se, že mezi nimi jsou významné rozdíly. Výsledky svého vlastního rozsáhlého průzkumu zveřejnila společnost Emission Analytics, která otestovala 112 vozů a měřila jejich emise oxidů dusíku v reálném provozu. Šlo o vozy odpovídající aktuální normě Euro 6. Překvapením může být, že hned šest vozů koncernu VW zařadila firma do nejčistší skupiny A s nejnižšími emisemi. Stejného výsledku dosáhlo ještě BMW 320d. Vozy v této nejčistší skupině vykazují v praxi stejné emise jako při laboratorních testech.

I proto se Emission Analytics zastává dieselů s tím, že je očividné, že technologie potřebné k tomu, aby vznětové motory byly ekologické, existují. Stejnou rétoriku má i Bosch, pro kterého jako dodavatele systémů pro vznětové motory je důležité, aby o vznětové motory zájem nepolevoval.

  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na Lidovky.cz