7. března 2017 16:41 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Referendum o dálnicích? Ať o trasách rozhoduje lid, navrhuje Babiš

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 25Diskuse
Andrej Babiš | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Andrej Babiš | foto: ČTK
Ministr financí Andrej Babiš (ANO) přišel s nápadem, jak pohnout se zablokovanými dálničními stavbami. Jak v úterý uvedl na Fóru českého stavebnictví, svěřil by rozhodování lidu. „Vybírali by v referendu třeba ze dvou nebo více tras. Rozhodli by a pak už by nikdo nemohl danou trasu napadat ve správním řízení nebo u soudu,“ rozvedl Babiš myšlenku pro LN.

Povolování velkých dopravních staveb trvá v České republice průměrně dvanáct let, což je v evropském srovnání nelichotivý rekord. Projekty váznou na špatné přípravě, neochotě majitelů prodat státu potřebný pozemek a řetězících se odvoláních v džungli povolovacích řízení. Ministr dopravy Dan Ťok i jeho předchůdce Antonín Prachař (oba za ANO) prosazovali spíš myšlenku, aby stavby ve veřejném zájmu – neboli třeba dálnice, které republika potřebuje – určovala sněmovna speciálním zákonem.

Babiš ale není fanoušek zastupitelské demokracie, více mu vyhovuje ta přímá. „Já ji prosazuji, funguje například ve Švýcarsku. Pokud se jedná o zájem lidí, měli by se vyjádřit. Nakreslí se nějaké trasy podložené objektivními informacemi a rozhodne referendum,“ dodává Babiš.

Otázka je, jestli by to neznamenalo spíš další zdržení, navíc ne levné. Uspořádání referenda stojí peníze a není jasné, co by se dělo, kdyby nepřišlo hlasovat dost lidí. Pak by výsledek nebyl závazný, trasa by status veřejného zájmu nedostala, peníze za organizaci už by se nevrátily a stejně by se pořád nestavělo. Ve Švýcarsku je to mimochodem parlament, kdo stavby schvaluje, a případné referendum může vůli zákonodárců zablokovat. Funguje tam tedy průnik obou řešení, která se v České republice dávají ke zvážení.

Dostavba dálniční sítě zemi chybí, trpí tím řidiči, přetížená města, kterými jezdí kamiony, i ekonomika, protože investoři nehodlají usadit továrnu do pole, k němuž nevede cesta a nikdo nedokáže říct, kdy se to změní. Podle Babiše jsou z toho lidé frustrovaní a „blokační menšinu“ by šlo zdolat právě referendem.

Současně z jeho slov vyplývá, že by se cílem občanského hněvu stal někdo jiný než politici, kdyby o trase rozhodovalo všelidové hlasování, což by bylo politicky pohodlnější. Zaměřil by se pak právě na ty, kdo vzdorují prodeji pozemku nebo zdržují projekt napadáním formálních chyb u soudu.

Babiš odmítá, že jde o populistický návrh a přehazování zodpovědnosti. „Myslím, že lidem bude příjemnější, kdyby o tom spolurozhodli, než když přijde stát a nadiktuje to. Teď lidi nadávají na stát,“ sdělil LN. Zatím nemá promyšleno, jestli by v referendu hlasovali jen obyvatelé území, kudy by měly uvažované trasy vést, nebo by se zapojili všichni s voličským oprávněním. Ani to, jak by se referendum popralo s českým fenoménem, kdy chce každý dálnici, ale aby vedla jinudy, než kde bydlí.

  • 25Diskuse


Eliška Nová

Autor

Eliška Nováeliska.nova@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.