Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Banky se bojí odlivu klientů, začínají snižovat poplatky

Ekonomika

  11:19
PRAHA - Bankovní poplatky se už i v Česku stávají nástrojem konkurenčního boje. Nabídka služeb bank je již plně srovnatelná, a tak peněžní domy hledají jiné cesty, jak se na trhu odlišit. K udržení současných a získání nových klientů začínají čím dál tím více využívat poplatky za služby. Včera změnu svého sazebníku oznámila další banka, tentokrát Raiffeisenbank.

Bankovní poplatky foto: Shutterstock

"Hlavním cílem nového sazebníku je více zvýhodnit věrné klienty, kteří si nechávají do banky posílat výplatu, využívají internetové bankovnictví či další vkladové a úvěrové produkty. Naopak negativní změny jsme připravili pro ty, kteří nechtějí splácet své úvěry," uvedl k novému sazebníku Mário Drosc, člen představenstva Raiffeisenbank.

Banka se v sazebníku, který bude platit od počátku července, rozhodla zrušit také některé položky, které řadu klientů často provokovaly. Příkladem může být poplatek za nadměrný vklad hotovosti či poplatek za blokaci platební karty.

Banky musí klientům ukázat vlídnější tvář
Opatření Raiffeisenbank je tak ukázkovým případem nového přístupu bankovních domů. "Banky si začínají velmi dobře uvědomovat, že staré časy končí a nyní musejí ukazovat klientům vlídnější tvář. V současné době jsou bankéři nuceni více reagovat na podněty klientů, nebo jim lidé jednoduše utečou. Dá se říci, že spouštěcím mechanismem k tomu byla právě ekonomická krize," uvedl Patrik Nacher, provozovatel specializovaného internetového serveru Bankovnipoplatky. com.

Peněžní domy podle něj musí opatrněji pracovat se svými sazebníky a vyhazovat z nich položky, které klienty doslova štvou. "Typickým příkladem je poplatek za nadměrný vklad na pobočce. Podobných nesmyslných položek je ale v sazebnících tuzemských bank celá řada," dodal Nacher.

Mizí hlavně poplatky, které jsou pro klienty nejabsurdnější

Zpoplatnění nadměrného vkladu na pobočce banky v loňském roce zvítězilo v anketě O nejabsurdnější bankovní poplatek. Tato anketa proběhla již čtvrtým rokem po sobě. V roce 2005 "zvítězil" poplatek za příchozí platbu, v roce 2006 poplatek za výběr hotovosti z vlastního bankomatu a o rok později pak poplatek za vedení běžného účtu.

Není vůbec náhodou, že právě tyto položky se bankovní domy snažily ze svých sazebníků v posledních letech nejčastěji vypouštět. Zlevňování výběrů z vlastních bankomatů se stalo v poslední době prioritou například pro Komerční banku. "Právě poplatky spojené s platebními kartami budou hlavní součástí letních změn sazebníku," uvedl Jozef Ryšavý, vedoucí marketingového plánování a řízení cen v Komerční bance.

Změny ve svém sazebníku chystá na srpen i další velká tuzemská banka. "Hlavním cílem je sazebník zjednodušit a zpřehlednit. Změní se i některé položky, například u šeků," uvedla Pavla Langová z firemní komunikace České spořitelny.

Prostor pro zlevňování svých služeb mají banky stále obrovský. Například vloni nejziskovější Česká spořitelna, která po zdanění vydělala 15,8 miliardy korun, vykázala čisté příjmy z poplatků a provizí ve výši více než 11 miliard korun.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!