9. května 2013 6:00, aktualizováno  11:45 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Banky vyzvídají, kde berete peníze.
Bez odpovědi se na účet nedostanete

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 31Diskuse
Kreditní karty (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kreditní karty (ilustrační foto) | foto: Shutterstock
PRAHA Dosud se banky vyptávaly na původ peněz pouze u transakcí podezřelých na první pohled. Nově však u malých bank jako Zuno či Air Bank musí na otázky o výši a původu příjmů odpovídat všichni klienti. Odmítnout nelze. Finanční domy se hájí tím, že k vyzvídání je nutí Česká národní banka. Experti jsou přitom k takové praxi skeptičtí.

V dubnu čekala klienty banky Zuno po přihlášení do internetového bankovnictví neobvyklá novinka. Aby se totiž mohli dostat ke svým úsporám, museli nejprve vyplnit dotazník s podrobnými otázkami ohledně původu a výše svých příjmů. Pokud se chtěli citlivým odpovědím vyhnout, měli smůlu. Systém jim veškeré bankovní operace znemožnil. 

Zuno přitom není jedinou bankou, která se začala vyptávat na původ peněz svých klientů. Obdobný dotazník nedávno vytáhla také další z malých finančních domů – Air Bank. „Ač z toho nejsme nadšeni, jednou z našich povinností je ptát se každého na zdroj peněz, které chodí nebo budou chodit na běžný účet. Není v tom nic osobního,“ píše Air Bank klientům. Oproti Zuno ale klienti Air Bank mohou se svými účty pracovat i v případě, že krátký formulář nevyplní.

Dotazník banky Zuno.

Obě banky se odvolávají na zákony proti praní špinavých peněz a financování terorismu. „Dosud jsme volili přístup, že kontrolujeme jen ty transakce, které se nám zdají podezřelé. Tento přístup není z pohledu České národní banky dostatečný, a proto se nyní obracíme na Vás,“ dočtete se u dotazníku Air Bank.

Dosud banky kvůli podezření z praní špinavých peněz kontrolovaly skutečně pouze podezřelé pohyby na účtu. Pokud na konto přišla například částka přesahující tisíc eur (26 tisíc korun), musel být odesílatel jasně identifikovatelný. Při příchozí platbě vyšší než 15 tisíc eur (389 tisíc korun) musela banka zjistit jak původ, tak navíc i účel transakce. V případě, že klient informace neposkytne, banka mu účet většinou zruší.

Anketa

Museli jste u své banky vyplňovat dotazník o příjmech?

Ano a nevadí mi to. 179
Ano, podle mě je to zbytečnost. 231
Ne, neměl bych s tím ale problém. 516
Ne a takové informace dávat nechci. 4867
Nevím, nepamatuji si. Je mi to jedno. 63

České národní bance ale nyní tento postup nestačí. „Musíme reagovat na neustále se měnící právní prostředí a nově zavedené požadavky regulačních orgánů,“ vysvětluje serveru Lidovky.cz Lukáš Tomis, mluvčí banky Zuno. Dotazník je podle něj jen reakce na „vyhlášky, které kladou specifické povinnosti jak finančním institucím, tak i klientům.“

Air Bank plánuje v druhé polovině roku přidat dotaz na hlavní zdroj příjmu přímo do žádosti o nový účet. „Opět však pouze v nezbytně nutném rozsahu, abychom splnili naši zákonnou povinnost a přitom klienty zbytečně nezatěžovali,“ řekl serveru Lidovky.cz mluvčí banky Vladimír Komjati.

Přidají se další banky?

Podle Tomise budou brzy muset své pohyby na účtu vysvětlovat i klienti dalších bank. Ty však o něčem podobném zatím neuvažují. Dokonce ani u Raiffeisenbank, do jejíž rodiny Zuno patří. Možným způsobem, jak informace od klientů získat, by u dalších bankovních domů mohl být rozhovor s osobním bankéřem nebo telefonické dotazování.

„Problematikou se zabýváme, týká se především elektronického bankovnictví a do konce roku splníme všechny nově požadované zákonné požadavky,“ přibližuje mluvčí ČSOB Pavla Hávová.

ČTĚTE TAKÉ:

Zda se nové opatření skutečně týká jen internetového bankovnictví, nebo dokonce jen Zuno a Air Bank, nechce vysvětlit ani samotná ČNB, na kterou se obě banky odvolávají. „Litujeme, k jednotlivým subjektům se ČNB, jako orgán vykonávající dohled na finančním trhem, standardně nevyjadřuje,“ odpověděl stručně mluvčí ČNB Tomáš Zimmermann.

Dotazování podle něj naplňuje zásadu „poznej svého klienta“. „Získávání informací o smyslu a průběhu obchodu či obchodního vztahu má vytvořit podmínky pro vyhodnocení znaků podezřelého obchodu,“ dodává mluvčí.

Expert: Alibismus. Každý si může něco vymyslet

Odborníci jsou ale k takovému postupu skeptičtí. „Dotazník nic nezabezpečí. Pokud někdo bude chtít prát špinavé peníze, tak si vymyslí jakoukoli legendu o původu těch peněz,“ míní Kamil Kouba, bývalý dlouholetý expert protikorupční policie na případy praní špinavých peněz.

ČTĚTE TAKÉ:

Fakt, že Zuno dala svým klientům limit na vyplnění do konce dubna by podle něho mohl znamenat, banka prodělala kontrolu ze strany ČNB a dotazník je toho reakce. „Zuno se tím zbavuje odpovědnosti, která ze zákona vyplývá. Vlk - tedy ČNB - se nažere a koza zůstane celá,“ říká Kouba.

„Samozřejmě není v moci bank všechny klienty hloubkově prověřit. Měly by však spíše důkladně prověřovat původ těch peněz," dodává expert, podle kterého se jedná ze strany bank jen o alibismus.

mevMartin Nevyhoštěný, khuKarel Hrubeš
  • 31Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.