Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Bárta chce nový zákon, stavby začnou bez ohledu na vlastníka půdy

Ekonomika

  10:36
PRAHA - Ministr dopravy Vít Bárta chystá nový zákon o vyvlastňování, který by oddělil proces vyvlastňování od jednání o náhradě za pozemek. Při sporu o cenu rozhodne soud, ale stavba se už rozběhne.

Bagr - ilustrační foto foto: ČTK

Informoval o tom v pondělí server iHNed.cz, prosazení nového zákona požaduje ministr ve své "dopravní superkoncepci", která určuje rozvoj silniční a železniční sítě na příštích 15 let.

Zákon už sepisuje speciální komise, ve které jsou zástupci resortu dopravy a ministerstva pro místní rozvoj. "Pokud by měl člověk přijít o majetek, dostane i nadále náhradu. Neshody ale nemohou brzdit stavbu," řekla mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Jana Jabůrková.

V praxi by to znamenalo, že pokud majitel půdy odmítne výkupní cenu nabízenou státem, spory o náhradě bude řešit soud. Mezitím by však už na pozemek mohly vjet stavební stroje a budovat dálnici, pokud by její stavba byla ve veřejném zájmu.

Vít Bárta vysvětluje okolnosti údajného sledování politiků Prahy 11.

Podobný zákon už poslanci v předchozích letech dvakrát projednávali, ale parlamentem neprošel.

O vyvlastnění by rozhodoval úředník

Podle serveru by majitelé pozemků spolu s půdou ztratili hlavní argument pro boj se státem a nemohli by stavbu blokovat. "Je to strašná představa. O vyvlastnění by de facto rozhodoval státní úředník. Už několikrát jsme proti těmto změnám protestovali, a pokud projdou, může to celé skončit u Ústavního soudu," řekl  předseda Svazu vlastníků půdy František Janda.

Hlavním problémem je podle něj to, že stát nabízí za pozemky oproti zahraničí nízké částky, a proto se majitelé se státem raději soudí. Soud častěji určí pro majitele pozemků výhodnější cenu. "U nás stát nabízí 50 korun za metr a v EU v přepočtu 500 korun," poznamenal Janda.

Návrh zákona má být podle harmonogramu dokončen v březnu a na přelomu května a června by ho měla projednávat vláda. Bárta  argumentuje tím, že pokud návrh neprojde, Česko se v nejbližších letech nedočká 346 kilometrů nejdůležitějších dálnic, které chce ministerstvo stavět spolu se soukromníky.

Autoři: ,