"Návrh znemožní, aby především dobře situovaní a agresivní mladí řidiči měli dojem, že je česká silnice Divokým západem," řekl ministr v České televizi (ČT). Bárta se podle ČT nechal inspirovat pravidly, která platí ve Finsku nebo Švýcarsku. Právě ve Švýcarsku nyní jednomu řidiči hrozí za překročení povolené rychlosti o 170 km/h pokuta v přepočtu až dvacet milionů korun.
Nečas: Neumím si to představit"Představa, že si policie bude moci získat jenom kvůli udělení pokuty údaje o výši příjmu nebo o výši majetku, je představa, která je spíše nakročením k nějakému autoritativnímu režimu. Policii do toho, jaký kdo má plat a příjem vůbec nic není. Já si nedovedu představit, jak by takový systém fungoval." |
Podle koaličních partnerů je sporné především to, že policie by získala přístup k majetkovým přiznáním. "Tento problém by se dal řešit přístupem do databáze finančních úřadů," uvedl ředitel divize bezpečnosti provozu z Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. Podle Bárty by se měla na výši pokuty odrazit i cena vozu. Řada bohatých podnikatelů se totiž drží uměle ve ztrátě.
Čtěte také |
Koalice je proti
ČSSD i policii se naopak nápad líbí. Sociální demokraté by podle poslance Jeronýma Tejce přivítali i možnost, aby policie mohla dočasně auto zabavit. "Měli bychom posuzovat také to, jakou hodnotu má pokuta pro pachatele," uvedl.
Policie má s řidiči v silných a drahých autech bohaté zkušenosti. Nízké pokuty je neodradí a jsou agresivnější, uvedla ČT. "Souvisí to asi s tím pocitem, že jedu v silném, bezpečném autě a že si mohu dovolit cokoliv," tvrdí ředitel dopravní policie Leoš Tržil.
ODS ani TOP 09 ale volný přístup k informacím finančních úřadů dát policii nechtějí. Výše pokuty vyměřená podle ceny vozidla prý navíc znamená porušení rovnosti před zákonem. "Někdo třeba bydlí velice nuzně, ale prioritou je pro něj koupit si luxusní auto," řekl poslanec TOP 09 František Laudát. Podle Petra Bendla z ODS jde o klasický populistický návrh, který těží z lidské závisti.