10. září 2010 10:57 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Bárta ustupuje. Povolil 'vyhladovělým'
firmám první železniční stavbu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Výpravčí Martin Zapletal na železniční stanici Dobřichovice  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Výpravčí Martin Zapletal na železniční stanici Dobřichovice | foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny
PRAHA Ministr dopravy Vít Bárta počínaje dneškem částečně zrušil zákaz výstavby na železnici z počátku srpna. Stavět se opět bude na třetím koridoru mezi Zbirohem a Rokycany.

ČTK to řekl Bárta po cestě na pracovní návštěvu Jihočeského kraje. Se stavebními firmami se podle něj podařilo dohodnout slevy a prodloužit termíny splátek. Koridor u Rokycan staví sdružení firem vedené Skanskou.

Čtěte více:

Stavět se zřejmě začne i jinde. Podle Bárty je celková vyjednaná sleva na železniční stavby pro letošek 430 milionů korun, což představuje asi 5,1 procenta letošního plánu. Na většinu sumy už jsou podle něj podepsané i dodatky ke smlouvám, zbytek podepíší zástupci státu a firem dnes nebo v nejbližších dnech. Součástí dodatků je i odložení splátek ze strany státu.

Například u trati Zbiroh - Rokycany bude stát platit až od února příštího roku. Podle Bárty firmy nabídly slevy až poté, co zastavil veškerou výstavbu na železnici. Na silnicích je jednání o slevách složitější, neboť kvůli tlaku veřejnosti nelze výstavbu úplně zastavit, uvedl ministr.

Do Budějovic za 2 hodiny 40 minut
Stavební činnost by se v dohledné době mohla obnovit také na železničním koridoru Praha - České Budějovice. Podle Bárty za současné vlády modernizace této nyní z velké části jednokolejné trati dokončena nebude, ministr ale stavbu považuje za jednu z nejdůležitějších.

Podle jeho slov do konce volebního období bude jezdit mezi Prahou a Českými Budějovicemi vlak za hodinu a 50 minut, dnes cesta trvá podle jízdního řádu 2 hodiny a 40 minut. Bárta o okamžitém zastavení veškerých staveb na železnici, které financuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), rozhodl 9. srpna. Důvodem podle
něj bylo, že stavební společnosti nenabídly státu požadované slevy.

Svaz podnikatelů ve stavebnictví (SPS) rozhodnutí kritizoval a varoval, že situace může skončit kvůli neplnění závazků ze strany státu až u soudu. V současnosti jsou největší stavby na železničních koridorech na jihu a západě Čech. Jen na třetím a čtvrtém koridoru měla SŽDC od letoška do roku 2016 podle původních plánů proinvestovat přes 84 miliard korun.

Lidovky.cz, ČTK
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na Lidovky.cz