12. března 2015 11:55 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Šéf Metrostavu: Blanka je šílenost.
Existuje objednávka, aby se neotevřela

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 7Diskuse
Tunelový komplex Blanka po dokončení stavební části v září 2014. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tunelový komplex Blanka po dokončení stavební části v září 2014. | foto: MAFRA - Michal Šula
PRAHA Okolnosti týkající se tunelového komplexu Blanka jsou podezřelé, jako by existovala objednávka, aby se dopravní stavba v dohledné době neotevřela. V rozhovoru pro časopis Reflex to řekl generální prezident stavební firmy Metrostav Jiří Bělohlav.

Vedení Prahy nedávno oznámilo, že se otevření tunelu znovu odkládá. Tentokrát kvůli vodou poničeným kabelům. S dodavateli se pře o to, kdo za škody nese vinu a kdo zaplatí výměnu kabelů. Kdy se řidiči tunelem projedou, není jasné.

„Tunel Blanka je protkaný sítí kabelů, které celý provoz jenom komplikují. Je to dobré akorát k tomu, aby se někdo mohl vymluvit, že systém nefunguje,“ řekl pro časopis Reflex prezident největší české stavební firmy Metrostav Jiří Bělohlav. „Cítím za tím objednávku, aby se to celé nerozjelo,“ doplnil. Tunel Blanka označil za „technologickou šílenost“, podle něj je naddimenzovaná. Podobné problémy prý dosud s žádnou stavbou nezažil.

Důležitou dopravní stavbu, která jako součást městského okruhu vyšla na 37 miliard korun, provázejí problémy od začátku. Vedení města se loni s Metrostavem u rozhodčího soudu přelo kvůli nezaplaceným fakturám za miliardy. Pokračuje arbitráž se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). Radní navíc zvažují arbitráž proti dodavateli technologií, formě ČKD Praha DIZ.

Nekonečná Blanka

Výstavbu více než šestikilometrového tunelu Blanka zahájila v roce 2007 někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS). Blanka měla být otevřena v roce 2011. Proti původním předpokladům se práce prodražily zhruba o šest miliard korun.

Metrostav je z pohledu tržeb jedničkou českého trhu, v předminulém roce mírně vzrostly na 21,6 miliardy korun. Se stavbou tunelů má velké zkušenosti, aktuálně pracuje na silničním tunelu na Islandu. Dva jiné v zemi postavil už dříve. Kromě toho před časem dokončil traťové tunely metra mezi finskými městy Helsinky a Espoo. 

Právě tunelářské práce jsou specialitou české firmy. Prostřednictvím dceřiné společnosti Beton und Monierbau Tunnelling GmbH (BeMo Tunnelling staví v německém Karlsruhe „lehké“ metro.

Lidovky.cz, ČTK
  • 7Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!