Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Benzin, nebo diesel?

Ekonomika

  11:20
Kupujete-li nové auto, budete pravděpodobně stát před volbou: zážehový, nebo vznětový motor? Při porovnání však nejde jen o samotnou spotřebu a cenu paliva.

benzin foto: Tomáš KristLidové noviny

Soustřeďme se nyní pouze na čísla a náklady související s provozem automobilu vybaveného zážehovým a vznětovým motorem. Nepočítejme se skutečnými provozními charakteristikami daných typů motorů a odmysleme si takové detaily, jako je třeba časté zašpinění rukou při čerpání nafty nebo menší pocitový zátah zážehového motoru ve středních otáčkách.

Rozhodli jsme se porovnat zážehový a vznětový motor komplexně pomocí čísel a nákladů. Jako vzorek jsme vzali Škodu Octavia, u níž zážehovou verzi zastupuje motor 1,6 MPI s výkonem 102 koní a vznětovou čtyřválec 1,9 TDI nabízející 105 koňských sil. Jedná se o v ČR neprodávanější motory na daný druh paliva a jde o motory, mezi nimiž se mnoho motoristů přímo rozhoduje. Jde o automobily, které mají přibližně stejné dynamické parametry, vznětový motor se vyznačuje nižší normovanou spotřebou paliva: 4,9 l/100 km oproti 7,2 l/100 km u zážehové verze. Pro správný propočet by zřejmě bylo vhodnější vycházet ze spotřeby reálné spíše než normované. Reálnou spotřebu zjistíte například při delší zkušební jízdě s vozem zamýšleným ke koupi. Testovací jízda by v tomto případě měla být co nejdelší.

Nabízelo se též srovnání benzin-diesel u nejprodávanějšího vozu v Česku - Škody Fabia, nicméně zde je kvůli velkému cenovému rozdílu ve značné výhodě zážehový motor. V případě octavie je souboj vyrovnanější.

Tabulka samozřejmě platí nejen pro vozy značky Škoda - po upravení sazeb servisu a pojištění ji lze aplikovat i na jiné značky.

Nedejte na jednoduché počty
Když se počítá výhodnost jednoho motoru ve srovnání s druhým, nejčastěji se vezme cenový rozdíl nových vozů, přepočítá se na litry paliva se zohledněním jejich různých cen a z toho se snadno odvodí počet kilometrů, po nichž se daný cenový rozdíl „projezdí“. V případě srovnávaných vozů se při současných cenách paliva a kombinovaných spotřebách jedná přibližně o 72 tisíc kilometrů. Je ale tento ukazatel skutečně reálný?

Když si vezmeme všechny možné další náklady, které ovlivňují provoz automobilu, zjistíme, že nikoliv. Mezi zážehovým a vznětovým motorem je totiž rozdíl nejen v palivu samém, ale také v servisních nákladech, v povinném ručení, v havarijním pojištění, ale také v zůstatkových hodnotách. Je vidět, že se jedná o velmi rozmanité náklady závisející na době používání automobilu a na počtu ujetých kilometrů. Abyste se mohli kvalifikovaně rozhodnout, připravili jsme pro vás podrobnou tabulku (vlevo). V ní si podle zamýšlené doby používání a počtu najetých kilometrů snadno odvodíte přibližný způsob používání automobilu a tím i skutečné náklady.

Benzin, nebo diesel?
Podívejme se nyní na jednotlivé kolonky důkladněji. Náklady na pohonné hmoty jsme počítali při současných cenách paliva a z údajů kombinované spotřeby. Lze očekávat, že daný rozdíl bude v budoucnu větší, než ukazuje tabulka, protože ceny paliva mají dlouhodobě stoupající trend. Rozdíl ve spotřebě proto v budoucnu více zasáhne do celkového výsledku.

V souvislosti s rozdíly ceny paliva je potřeba upozornit na to, že v případě, že je majitel vozu podnikatel nárokující si odpočet DPH, je rozdíl daný spotřebou relativně menší, protože na palivo lze odpočet DPH 19 % uplatnit.

Často opomíjené jsou změny v pojištění. Uvedené částky vycházejí ze standardních sazeb České pojišťovny bez přiznaných bonusů a bez zabezpečení vozu nad rámec standardní výbavy.

Benzin vs. Diesel

Benzin
+ nižší pořizovací cena
+ tišší a kultivovanější chod
+ širší spektrum využitelných otáček
+ nižší servisní náklady
- vyšší spotřeba paliva

Diesel
+ nižší spotřeba paliva
+ pocitově větší zátah
- kultura chodu, hlučnost
- strmý nárůst výkonu
- vyšší cena

Ročně činí rozdíl v povinném ručení v důsledku většího objemu vznětového motoru přibližně 3500 Kč. Vyšší cena vznětové verze způsobuje také nárůst ceny havarijního pojištění, která činí 3,37 % z ceny vozu ročně. V našem případě se jedná o přibližně 1600 Kč ročně. Díky tomu je rozdíl na pojistném více než pět tisíc korun ročně.

Tento rozdíl ale nemusí být tak velký, protože na trh přicházejí vznětové motory s menšími objemy srovnatelnými s motory na benzin. Menší vznětové motory již nabízí většina masových značek a připravuje je také koncernVW(a tedy i Škoda).

Na druhou stranu vyšší cena vznětových motorů se následně negativně projevuje také při koupi automobilu na leasing, jehož celkové navýšení je také závislé na ceně.

Náklady na servis vycházejí ze servisních intervalů 30 000 km. Cena servisu je proto přizpůsobená danému počtu ujetých kilometrů a době používání. Jsou v ní započítané také předpokládané výměny rozvodů a dalších součástí plánovaných do daného počtu kilometrových proběhů. Jedná se o ceny oficiálního prodejce vozů Škoda.

Celkový výsledek jsme rozdělili na dvě části. Jednou z nich je prosté sečtení pořizovacích a provozních nákladů. Do druhého, z našeho pohledu důležitějšího výsledku jsme započítali také konečnou zůstatkovou hodnotu daného vozu. Vycházeli jsme z cen, které uvádí společnost EurotaxGlass's, specializující se kromě jiného na oceňování ojetých automobilů. Do našich výpočtů jsme použili ceny, za něž autobazary dané vozy vykupují. Je vidět, že právě cena ojetiny dokáže celkový výsledek zcela obrátit.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!