1. srpna 2011 10:32 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Bez jezu odejdeme a vy to
zaplatíte, tlačí rejdaři

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Zadokolesový remorkér Beskydy je nejsilnější lodí v Česku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zadokolesový remorkér Beskydy je nejsilnější lodí v Česku. | foto: Reprofoto
PRAHA Čeští rejdaři uvažují o přesunu podnikání do západní Evropy. Po vládě ale za to chtějí kompenzace 600 milionů korun. Stát by pak mohl podle nich upustit od projektů na zesplavnění Labe včetně výstavby kontroverzních jezů v Děčíně a Přelouči a zrušit Ředitelství vodních cest (ŘVC).

Jednorázově by tak ušetřil až 15 miliard korun, informuje magazín Euro.

"Upravili bychom některé naše lodě, případně nakoupili další, a přesunuli bychom se na plnohodnotné západoevropské vodní cesty. V Česku by nákladní doprava po vodě skončila," vysvětlil podstatu mezního plánu předseda sekce vodní dopravy při Svazu dopravy ČR a generální ředitel největší tuzemské rejdařské společnosti ČSPL Milan Raba.

ČTĚTE TAKÉ:

Pokud by stát na návrh nepřistoupil, požadují rejdaři za minulá léta od vlády kompenzaci 53 milionů korun, a na léta 2011 až 2016 stejnou částku na každý rok. Zároveň stát musí podle týdeníku pokročit v chystané výstavbě plavebního stupně v Děčíně, který loďaři považují za klíčový pro další pokračování lodní nákladní dopravy v Česku.

Podle ministerstva dopravy není jisté, zdali bude vláda schopná projednat požadavky rejdařů do konce léta, který si jako termín zvolili loďaři. Ti v současné chvíli nejsou kvůli špatné splavnosti Labe schopní konkurovat kamionovým dopravcům a železnici, brzy by tak nemuselo být pro koho vodní díla na Labi stavět, uvedl Raba.

Za současné finanční situace se budou obtížně hledat peníze pro jakékoliv kompenzace, uvedlo podle Eura ministerstvo dopravy.

Plavební stupeň u Děčína má umožnit téměř celoroční splavnění přeshraničního úseku Labe. Stavbu ale kritizují ekologičtí aktivisté na české i saské straně, protože může narušit chráněnou krajinnou oblast Labské pískovce a ohrozit celé populace ryb migrujících v této části řeky.

Odepíší Němci české loďstvo?
Budoucnost labské plavby navíc ohrožuje chystaná rekategorizace vodních cest v Německu. Pokud Německo zahrne Labe do kategorie doplňkových vodních cest, nebude do rozvoje této cesty dále investovat a bude ji pouze udržovat na nynější úrovni.

Cílem reformy německých vnitrozemských vodních cest je snížit náklady na jejich správu, Německu na ni každoročně chybí zhruba 500 milionů eur (asi 12 miliard Kč).

Jakákoliv podpora lodní dopravy v Česku by poté postrádala smysl. K přehodnocení pozice Labe v této reformě koncem dubna vyzval německou kancléřku Angelu Merkelovou český premiér Petr Nečas, plán na přesun Labe do nižší kategorie se nelíbí ani spolkové zemi Sasko.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz