Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Biobenzin prohrál. Němci tankují super

Benzinová pumpa. (Ilustrační foto)

Benzinová pumpa. (Ilustrační foto) foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

HAMBURK/PRAHA - Zelený benzin E10 na německých čerpacích stanicích plní kasy ropných koncernů. Zavedení biopaliva tak má překvapivé vítěze. Důvod je jednoduchý. Řidiči se totiž bojí nové palivo, které má desetiprocentní obsah bioetanolu, používat. Proto tankují dražší benzin Super plus, u kterého se čerpací stanice nebojí zvýšit ceny. Strach z biopaliva je zřejmě větší než snaha ušetřit za plnou nádrž.
  20:25

Ačkoli přes 90 procent všech aut v Německu má podle studií nově zavedené biopalivo snášet dobře, lidé mu příliš nevěří. Namísto toho raději tankují dražší palivo Super plus, které je bez příměsí. Na řadě čerpacích stanic totiž stojany, kde dříve byl benzin Super s 95 oktany, nahradil právě nový benzin E10. Jedinou variantou pro majitele aut s benzinovými motory, kteří se bojí trvalých škod z používání "zeleného" paliva, tak je právě super plus s 98 oktany.

Čtěte také:


Podle magazínu Spiegel se prodej tohoto paliva, které je zhruba o deset eurocentů za litr dražší, proti minulému roku zhruba zpětinásobil. Zatímco během prvního čtvrtletí loňského roku se prodalo na téměř 15 tisících čerpacích stanicích v Německu denně 140 milionů litrů benzinu Super plus, o rok později - tedy už v době, kdy byl zaveden i biobenzin E10, dosahuje denně prodej drahého benzinu Super plus 735 milionů litrů.

Propagace nepomáhá
Podle deníku Die Welt ukazují i poslední průzkumy veřejného mínění, že lidé biopalivo dál silně odmítají. Ochotu tankovat novinku nezvyšují ani informační letáky, které jsou na pumpách a kde se řidiči dozví, jestli je biobenzin pro motory jejich vozů vhodný, nebo ne.

Zatím nové palivo, které Německo začalo zavádět od února, nabízí zhruba polovina všech čerpacích stanic, především na východě a jihu země. S rozšířením i do severních a západních spolkových zemí zatím ropné koncerny vyčkávají.

Postupné zvyšování biosložky souvisí se snahou Evropské unie zvýšit její podíl v ropných palivech do roku 2020 na deset procent. Přimíchávání má podle Bruselu pomoci snížit emise skleníkových plynů, podpořit domácí zemědělskou produkci a snížit závislost na dovozu paliv.

V Čechách se E10 neplánuje
Odpůrci nových pravidel ale tvrdí, že biopaliva jsou příliš drahá, škodí motorům a pěstování plodin pro jejich výrobu zabírá cennou zemědělskou půdu. V Česku se loni zvýšilo povinné přimíchávání biosložek u motorové nafty ze 4,5 procenta na rovných šest procent. Povinný podíl bioetanolu v benzinu se loni zvýšil z 3,5 procenta na 4,1 procenta.

Zatímco při cestě přes Německo se čeští řidiči s E10 potkají, na tuzemských čerpacích stanicích novinku v nejbližší době neuvidí. Podle odborníků zatím nenahrává jeho zavedení relativně zastaralý vozový park v Česku, který na palivo s vyšším obsahem bioetanolu není připraven.

"Benzin E10 jsou schopna efektivně využít jen moderní auta, a protože český autopark patří v Evropě k těm starším, musí se tomu přizpůsobit i nabídka paliv," řekl předseda Společenství čerpacích stanic ČR Ivan Indráček.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!