2. března 2015 6:10 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Blanka měla kabely pro 'suchý'
tunel. I proto ji zaskočil déšť

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 60Diskuse
Tunelový komplex Blanka po dokončení stavební části v září 2014. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tunelový komplex Blanka po dokončení stavební části v září 2014. | foto: MAFRA - Michal Šula
PRAHA Jedním z důvodů, proč se tunel Blanka v dubnu neotevře, je nevhodný typ kabelů. Tvrdí to firma ČKD Praha DIZ, která má na starosti výstavbu technologické části. Podle ní projekt počítal s takzvaným „suchým“ tunelem, čemuž odpovídala i objednávka kabelů.

Velkou část z nich před řadou měsíců poškodila spodní voda, což nyní potvrdil znalecký posudek, který si objednalo hlavní město jako zadavatel stavby. Do tunelu tak nemohou vjet běžní řidiči a jeho otevření se odsouvá na neurčito.

„Tunel Blanka je projektován jako suchý, respektive převážně suchý. Projekt počítá s instalací kabelů v suchém prostředí a tomu odpovídá i specifikace kabelů, jejich izolační a protipožární hodnoty,“ popisuje mluvčí ČKD Karel Samec.

Tvrdí, že jeho firma nepokládala kabely v prostředí odpovídajícímu stavební dokumentaci, tedy bez průsaků a vlhkosti. Lidé z ČKD tak z už několikátého odložení otevření Blanky nepřímo obvinili hlavní město a dohližitele stavby, společnost IDS.

“Přívalové deště způsobily zatopení dopravních a části technologických prostor tunelů, včetně předmětných kabelů v kabelových trasách. Před zahájením montáže převzala společnost ČKD Praha DIZ prostředí stavby jako suché a v pořádku,” reaguje mluvčí mandatáře stavby IDS Pavel Kočiš.

Situace je velmi napjatá a nepřehledná – pražští politici se ve čtvrtek se svými dodavateli sešli a řešili co dál. Zástupci hlavního města míní, že hlavní odpovědnost nese právě technologická firma ČKD Praha DIZ.

Tunelový komplex Blanka po dokončení stavební části v září 2014.

„Opravdu odmítám, aby se Praha stala rukojmím špatně odvedené práce, atmosféra čtvrtečního jednání nebyla vůbec příjemná. Podle mého názoru je to problém zhotovitele, který prostě ignoroval stav svého díla, tedy ČKD DIZ,“ zlobí se radní pro dopravu a náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Podle něj není možné, aby technologové o problému věděli a rok a půl ho neřešili. Radní odkazuje tak na to, že zatopení a poškození velké části kabelů měly způsobit přívalové deště z července roku 2013. Kabely pak degenerovaly, což o mnoho měsíců později prokázal výše zmíněný expertní posudek.

Na čtvrteční schůzce zadal náměstek Dolínek firmě ČKD vypracování nového časového harmonogramu. Zatím si nikdo netroufá odhadovat, kolik času budou technici k výměně kabelů potřebovat. Jisté je, že půjde o měsíce. Otázkou také zůstává, kolik bude poškození kabelů a jejich výměna stát.

„Čekáme na posudek z pojišťovny, měl by být hotový během několika dnů. Sám za sebe to odhaduji na desítky milionů,“ říká náměstek Petr Dolínek.

Deště poškodily jen část kabelů

Zástupci Prahy, dohližitele stavby i Metrostavu (autor stavební části Blanky - pozn. red.) tvrdí, že fatální poškození kabelů způsobily zmíněné přívalové deště z července 2013. Tunel tehdy ještě neměl hotový odvodňovací systém a voda tak získala volnou cestu.

Podle informací serveru Lidovky.cz však rok a půl starý déšť zničil jen část kabelů, za zbytek údajně můžou průsaky vody v tunelu. Bez ohledu na rozsah škod způsobený deštěm je jisté to, že zasažení kabelového vedení nikdo nevyřešil a Blanku proto není možné otevřít.

„Informace o průsaku vody a poškození kabelů není nová. Na tento fakt jsme opakovaně poukazovali řadu měsíců, stejně jako na nutnost jejich výměny. Poprvé už zhruba před rokem a půl, což lze doložit zápisy z kontrolních dnů a v posledních měsících i informacemi v médiích,“ hájí ČKD jeho mluvčí Karel Samec.

V téměř hotovém tunelu Blanka se nonstop svítí.
Tunel Blanka - Trojský most (30. září 2014).

Nyní ČKD vyjednává s pojišťovnou o krytí škod. Za hlavního viníka tuto firmu považuje jak současné, tak i minulé politické vedení metropole.

„Nevím, proč by něco takového měl řešit zadavatel stavby, to je přece věc dodavatelské firmy. Praha má dostat prefektní tunel,“ tvrdí bývalý náměstek pro dopravu Jiří Nouza z TOP 09.

  • 60Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz