Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

BMW hledá na východě zemi pro novou továrnu. Ve hře je Česko i Slovensko

Ekonomika

  10:44aktualizováno  11:10
BRATISLAVA - Německá automobilka BMW plánuje ve východní Evropě postavit novou továrnu. Ve hře o získání investice jsou Česko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko a Chorvatsko. Investice odhadovaná na 25 miliard korun by mohla vytvořit několit tisíc pracovních míst.

BMW6 Gran Coupe foto: Lidové noviny

O možnosti investice BMW ve východní Evropě píše slovenský deníkHospodárské noviny. Samotná autopobilka sice plány na expanzi potvrdila, detaily však neuvedla.

"Jednoznačně budeme potřebovat víc výrobních kapacit a jednu z továren chceme postavit i ve východní Evropě," řekl listu člen představenstva BMW Ian Robertson, podle kterého připadá v úvahu postavení továrny na Slovensku. Tam již mají své závody německý Volkswagen, korejská Kia Motors a francouzský koncern PSA Peugeot Citroën.

Robertson výši investice do nového závodu neuvedl. HN napsaly, že by se mohla pohybovat kolem miliardy eur (přes 25 miliard korun) a vytvořit by mohla několik tisíc pracovních míst.

ČTĚTE TAKÉ:

Automobilový průmysl je hlavním tahounem exportně orientované ekonomiky. V Česku vedle mladoboleslavské Škody Auto vyrábí jihokorejská automobilka Hyundai a TPCA, společný podnik firem Peugeot, Citroën a Toyota.

Otevření továrny pro vozy BMW by pro českou ekonomiku mělo přínos především tím, že by vznikla nová pracovní místa. Zvyšování závislosti tuzemské výroby na automobilovém průmyslu je ale podle Jiřího Šimary ze společnosti Cyrrus rizikem.

Vidět je to zejména v poslední době, kdy v Evropě prodeje automobilů klesají. V tomto ohledu má podle něj Česko štěstí, že automobilky, které v tuzemsku vyrábějí, patří mezi ty silnější, na které pokles prodejů tolik nedoléhá.

To je případ i BMW, které patří mezi automobilky, jejichž výrobky se ukazují jako méně rizikové než vozy italských nebo francouzských značek.

Šanci má spíš Slovensko či Maďarsko

Vstup BMW do Česka by kromě přímých pracovních míst povzbudila výrobu i u místních výrobců autodílů, uvedl Jan Linhart z KPMG. Pro tyto subdodavatele je vždy výhodné, pokud mohou dodávat pro více automobilek a snáze tak vykrývat propady odbytu, pokud se některé z nich přestane dařit.

Rozšiřování automobilového průmyslu se proto podle něj vyplatí podporovat mimo jiné i proto, že v současné době pro Česko neexistuje alternativa, která by dokázala tento průmysl nahradit. Možnost že BMW nakonec zamíří do Česka, je ale podle Šimary malá.

Pravděpodobnější prý je, že se továrna nakonec postaví buď na Slovensku nebo v Maďarsku. Hlavním důvodem by měla být cena pracovní síly, která je v těchto zemích levnější.

Bavorská expanze do Číny

BMW loni zvýšila prodej o 10,6 procenta na rekordních 1,845 milionu vozů. Společnost, která vyrábí automobily značek BMW, Mini a Rolls-Royce, také vykázala rekordní zisk i tržby. Letos očekává jednociferný růst prodeje.

Automobilka dříve oznámila, že spolu se svým partnerem Brillance ve společném podniku investují přibližně 500 milionů eur do zvýšení výrobní kapacity v Číně, která se pro BMW loni stala největším trhem. Výrobní kapacita by měla ve střednědobém horizontu činit přibližně 300 000 vozů ročně s možností zvýšení o dalších 100 000 aut.

Autoři: ,

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...