Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Co vadí řidičům na novém bodovém systému? Přísné pokuty i šoféři, co se 'lepí'

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Připravovaná změna bodového systému měla bezmála tisíc rádců z řad řidičské veřejnosti. Některé připomínky zaslané e-mailem slíbilo ministerstvo dopravy do návrhu zapracovat. Lidovky.cz zjistily, co řidiči urgovali nejvíce a co se z jejich 922 podnětů do dalších úvah nevešlo.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Lidé vítají dvoubodový trest za to, když šofér nepoužije blinkr při přejíždění z pruhu do pruhu. Někteří to vnímají jako jev, který vídají na silnicích čím dál častěji. Jeden z občanů, který se ozval na adresu pripominky@mdcr.cz, dokonce navrhl v tomto případě i změnu zákona o silničním provozu.

Míní, že řidiči, kteří hodlají z kruhového objezdu vyjet hned prvním výjezdem, by měli použít blinkr už před vjezdem do křižovatky. „Mám za to, že toto pravidlo by urychlilo projíždění kruhových objezdů, zejména řidičům přijíždějícím z prvního výjezdu. Mnohdy by nemuseli zastavovat nebo zbytečně brzdit,“ míní jeden z řidičů, který se ve stanoveném termínu mezi polovinou dubna a 31. květnem ozval.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR.

Blinkry v návrhu nového bodového systému zaujaly i zástupce motoristických organizací. Projektový manažer Robert Vacek z Autoklubu ČR bodovému trestání za nedání blinkru rozumí, ale pozastavuje se nad usvědčením hříšníka. „Bez přítomnosti policisty na silnici je to k ničemu. Kdo zachytí přestupek?“ ptá se Vacek.

Podle statistiky ministerstva dopravy lidé ve svých elektronických dopisech nejčastěji zmiňovali výši pokut, která může být pro některé řidiče likvidační. Žádali také zvážení možnosti stanovovat úroveň trestu podle příjmu nebo ceny automobilu – v rámci logiky, že bohatého člověka pokuta v řádu desítek tisíc nezruinuje, chybujícího penzistu však ano.

„Námitka, že udání měsíčního příjmu je příliš velký vstup do práv občana, neobstojí. Je na to jednoduchá odpověď. Nedělej přestupky a nic zveřejňovat nemusíš,“ stojí v jednom z námětů. Podle něj je postih vyjádřený v procentech snadno dopočítatelný.

Resort dopravy se však rozhodl s touto ideou dále nepracovat z praktických důvodů, byť šlo o jednu z nejčastějších připomínek.

„Vyžadovalo by to ověřovat při řešení každého přestupku finanční poměry řidiče, což by přinášelo komplikovanou administrativu a vyvolávalo otázky týkající se ochrany osobních údajů. Velmi složité či nemožné by bylo také udělení pokuty přímo na místě,“ stojí v prohlášení úřadu. Otázkou také je, zda přiznaná výše příjmů odpovídá skutečnosti.

Metr za nárazníkem

Velmi smířliví byli řidiči k tvrdému trestání jízdy pod vlivem drog či alkoholu s hladinou nad jedním promile. Obecně platí, že jim vadí nebezpečné chování a naopak žádají shovívavost u méně závažných přestupků, jako jsou zapomenuté doklady, kde by ve správním řízení mohlo lidem hrozit, že přijdou až o pět tisíc korun. V tomto případě – a u dalších lehčích deliktů, jako je špatné parkování - lidé z ministerstva slíbili strop pro tresty ještě zvážit.

PŘIJATÉ NÁMĚTY

  • Informování řidičů o bodech prostřednictvím SMS/emailu
  • Přísnější kontrola řidičů, kteří přišli kvůli alkoholu či drogám o řidičské oprávnění, a vrací se do provozu
  • Zvážíme snížení horní sazby ve správním řízení u méně závažných přestupků (např. jízda se zapomenutými doklady, špatné parkování)
  • Zmírnění postihu za nehodu s lehkým ublížením na zdraví, kde se nejedná o trestný čin

    zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Co se týče nebezpečných kousků na silnicích, řidičům velmi vadí ti, kteří se na ně agresivně „lepí“. V tomto případě žádají přísnější tresty. Jeden z řidičů srovnává situaci s Německem, kde podle něj sankce za toto agresivní chování funguje mnohem lépe než v Česku. A je za něj výraznější pokuta než pokuta za rychlou jízdu.

„Že jsem se ze zahraničí vrátil zpět do České republiky poznám bezpečně hned za hraničním přechodem, kdy na dálnici ve 130 km/h za mnou druhé auto doslova ‚visí‘ sotva metr za mým nárazníkem. Nechci ani domýšlet, co by se stalo v případě náhlého brzdného manévru. Totéž se děje i v případě agresivnějších řidičů na okresních cestách,“ zlobí se autor připomínky, který se obává hlavně o zdraví dětí, které v autě vozí.

V tomto případě ministerstvo samostatnou definici nedodržení bezpečné vzdálenosti (i příslušný trest) ještě zváží. Nyní platí, že řidič může být potrestaný bodovým odečtem například za nehodu, kterou kvůli tomuto prohřešku způsobí, ne však za tuto věc jako takovou.

Co se týče rychlosti, tam by někteří šoféři navrhovali rozlišení například v překročení povolené hranice na dálnicích či v místech, kde ohrožení jiných lidí není tak velké jako například ve městech či vesnicích. Striktní chce být naopak řada řidičů v případě odebírání řidičského oprávnění – padly návrhy na zabavení na pět či deset let, případně doživotí – pochopitelně u závažných prohřešků.

Zavedení nové podoby bodového systému zatím není jasně časově ukotveno. Přes prázdniny bude následovat práce legislativců, kteří zapracují do návrhu připomínky. V září bude následovat seminář pro poslance a senátory. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) by chtěl bodový systém uvést do praxe do konce funkčního období této vlády.

„Cílem je udělat bodový systém přehlednější, lépe řidiče o bodech informovat a najít způsob, jak agresivní řidiče odradit od opakování nebezpečných přestupků,“ uvedl ministr před časem.

CO TRÁPÍ LIDI NEJVÍC

  • Výše pokut - likvidační pro část obyvatel, apel na stanovení výše pokut na základě % sazby z příjmu nebo ceny automobilu
  • Tvrdší postih pro uživatele drog a alkoholu nad 1 promile
  • Přísněji trestat nedodržování bezpečné vzdálenosti a agresivní jízdu
  • Dlouhodobé odebírání ŘP na období 5 let, 10 let, doživotně apod.
  • Trestat nedání znamení o směru jízdy
  • Nesouhlas s pokutou za nepoužití bezpečnostních pásů
  • Zajistit více označených policejních hlídek na silnicích
  • Zavedení principu 2x a dost, rostoucí postihy při recidivě
  • Nesouhlas s trestem za zapomenuté doklady (když existuje možnost ověřit v registru, zda daný řidič má řidičské oprávnění)
  • Neúčelné rozmístění značek
  • Přísnější postih za vjezd na přejezd na červenou
  • Nezohlednění statutu řidiče profesionála
  • Internetově dostupná databáze udělených bodů, informování o trestu, například formou SMS
  • Posuzování překročení rychlosti v obcích a mimo obec
  • Zrušení možnosti odmítnutí dechové zkoušky
  • Přísný trest při jízdě bez řidičského oprávnění
  • Zabavování vozidel jako součást některých trestů
  • Penalizace formou přidělení hodin všeobecně prospěšných prací

    Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR
Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...