12. února 2010 11:28 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Bohatnoucí Číňané se vrhli na
lyže, chybí jim však trpělivost

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Čínský lyžař | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čínský lyžař | foto: Reprofoto
JA-PU-LI Mezi zámožnými Číňany se stává stále větším hitem lyžování. Ve značkovém lyžařském oblečení se prohánějí po svazích nových moderních zimních středisek, které vyrůstají v čínských horách jako houby po dešti. Problémem však je, že málokterý Číňan na zasněžených svazích vydrží déle než jedno svezení.

Počet lyžařů v Číně roste závratným tempem. Čínský lyžařský svaz uvádí, že v roce 2005 dosáhl jejich počet pěti milionů, zatímco o pět let dříve to bylo jen 200 tisíc. Sdružení předpokládá, že do roku 2014 stoupne počet čínských lyžařů na 20 milionů.

Problémem čínského lyžování však je, že naprostá většina lidí, kteří tento zimní sport zkusí, u něj nevydrží. "Asi 80 procent z těch, kteří vyzkouší lyžování, to však pravděpodobně nikdy znovu nezkusí," upozorňuje Graham Kwan, generální ředitel společnosti Melco China Resorts, která vybudovala luxusní lyžařské středisko Sun Mountain v Ja-pu-li na severovýchodě země nedaleko ruského Vladivostoku.

To je faktor, který podle něj brzdí dynamiku rozvoje čínského lyžařského průmyslu. Nejčastější obraz, který můžete stále vidět v čínských zimních střediscích, je přeplněná lyžařská škola plná plužících začátečníků na svahu.

"Ovládejte svou rychlost" tak není pouze dobrá rada pro každého začínajícího lyžaře, ale mohli by se jí řídit i podnikatelé, kteří se snaží využít vznikající čínský lyžařský průmysl. "Průmysl se nerozvíjí tak rychle, jak by měl," říká Justin Downes, prezident pekingské poradenské společnosti Axis Leisure.

"Devadesát procent lyžařů je stále považováno za začátečníky, kteří si své vybavení pronajímají," podotýká. Podle Downese by se měli provozovatelé zimních středisek zaměřit na mladší Číňany. "Mladá generace vydělává peníze, cestuje a je čím dál odvážnější. Jsou to oni, kteří definují průmysl," dodává Downes.

Graham Kwan doufá, že právě pětihvězdičkové středisko Sun Mountain, do kterého společnost Melco China Resorts investovala 100 milionů dolarů, přesvědčí čínské lyžaře, aby na sjezdovkách vytrvali. Od svého otevření v loňském roce již Sun Mountain získalo řadu ocenění, včetně ceny pro nejlepší čínské středisko roku 2009 podle magazínu Time.

K rozvoji střediska Ja-pu-li přispělo i to, že loni hostilo zimní Světové studentské hry, díky čemuž čínská vláda investovala do obnovy infrastruktury a zlepšení dopravního spojení 400 milionů dolarů. Svou základnu si zde zřídil i čínský lyžařský olympijský tým.

Středisku Sun Mountain však roste silná konkurence. Francouzská společnost Club Med, která provozuje turistická střediska po celém světě, plánuje na konec letošního roku otevření specializované lyžařské vesnice v zemi.

Do roku 2015 pak chce Club Med otevřít v Číně pět dalších lyžařských středisek. Čínská skupina Wanda plánuje středisko v horách na hranici se Severní Koreou. Další středisko nazvané Beijing Secret Garden se staví v blízkosti Velké čínské zdi.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz