Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Bolestné pro dopravce: kvůli vyššímu mýtu dostali od státu slevy

PRAHA - Vyjednávání mezi tuzemskými silničními přepravci a ministerstvem dopravy o kompenzacích zvyšujících se sazeb mýtného se blíží do finále. Na hlavních bodech se již obě strany shodly, nyní jen dokončují text dohody a hledají termín k podpisu.
  14:00

"Teď již jen dolaďujeme formulace jednotlivých bodů a čekáme na termín, kdy ministr dohodu podepíše," řekl LN Martin Špryňar, generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia.

"Zatím není nic podepsáno, ale rámcové body byly již dohodnuty," potvrdil LN Karel Hanzelka, mluvčí ministerstva dopravy. To pro příští rok chystá zdražení průměrného mýtného zhruba o čtvrtinu. Čeští autodopravci kvůli zvýšení sazeb po ministerstvu žádali různé úlevy, které se jim podařilo vyjednat.

Hlavní body chystané dohody mezi dopravci a ministerstvem dopravy

- od roku 2011 přímá podpora tuzemským dopravcům zhruba ve výši 300 milionů korun

- od roku 2012 množstevní slevy na mýto

- zachovají se mýtné sazby pro ekologické nákladní vozy

- v příštím roce by autobusy měly platit stejnou částku jako letos, pro následující léta se pro ně vytvoří nová tarifní tabulka

Podle dohody by se tak již v příštím roce mělo tuzemským dopravcům dostat přímé podpory ve výši 300 milionů korun. O rok později by měli domácí přepravci získat i množstevní slevy na mýtném. "Zároveň by se neměly zvyšovat mýtné sazby pro ekologické nákladní vozy třídy Euro 5 a vyšší," řekl Špryňar.

Prozatímní řešení se oběma stranám podařilo najít i pro autobusy. Ty totiž v současné době platí stejné sazby jako kamiony a zvýšení mýtného by se muselo projevit ve zvýšeném jízdném.
"V příštím roce budou autobusy platit stejnou částku jako letos," řekl Špryňar. Aby se podařilo náklady na mýtné pro autobusy udržet na stejné úrovni i při zdražení mýtných sazeb, budou v příštím roce platit sazbu určenou pro vozidla s dvěma nápravami.

Nové tarify pro autobusy
Pro následující léta by však pro autobusy měla vzniknout nová kategorie. "Během roku by se měl upravit používaný software a pro autobusy vznikne vlastní tarifní tabulka," vysvětlil Špryňar.

"Ano, na těchto bodech se ministerstvo se zástupci dopravců předběžně dohodlo. Nic však zatím není sepsáno a podepsáno," zdůraznil Hanzelka. Podle něj je další schůzka plánovaná na tuto středu. Kromě výhod a úlev spojených s mýtným systémem však čeští autodopravci požadují i snížení spotřební daně na palivo.

"Kdyby ministerstvo financí snížilo spotřební daň o 2,5 koruny, tak na tom Česká republika rozhodně neprodělá, možná dokonce vybere více," řekl Špryňar. Vzhledem k vysokým cenám nafty a benzinu totiž většina zahraničních řidičů tankuje v cizině a prodej nafty a benzinu v Česku klesl. S poklesem objemu prodaných pohonných hmot tak úměrně klesá i výběr na palivo navázaných daní. Ministr financí Miroslav Kalousek však takovéto řešení dlouhodobě odmítá.