Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Bony mají potenciál, tvrdí muž, který se snaží vzkřísit značku Tuzex

USA

  6:00
PRAHA - Otto Fiamin je zatím tajemný. Třicetiletý podnikatel se svým týmem připravuje prodejní koncept, o němž tvrdí, že bude ojedinělý. Jisté je každopádně to, že si koupil značku Tuzex. A věří, že na ni uslyší i mladší generace, která exkluzivní prodejny západního zboží nezažila.

Proslulé bony se možná vrátí, zatím ale není jasné v jaké podobě. foto: MAFRA - LUKÁŠ PROCHÁZKAMAFRA

Projekt spustí Fiaminův tým v řádu několika měsíců, možná ještě před Vánocemi. Nyní je Tuzex v „péči“ IT specialistů, kteří zkouší různé aplikace. Místo front na nedostatkové zboží tedy bude nový koncept spíše elektronický.

„Moc sdílný nebudu. Chtěli jsme jen dát vědět, že se kolem značky něco děje a chystá,“ omlouval se na začátku rozhovoru Otto Fiamin, který se podle svých slov dosud věnoval designu a má i svoji značku oblečení. Nicméně prozradil mimo jiné to, že počítá s využitím proslulých bonů.

Lidovky.cz: Jak jste se ke značce dostal?

S kamarádem jsme měli v plánu udělat si e-shop. Jenže u nás je jich v tuhle chvíli asi padesát tisíc a vymyslet ho tak, aby se uchytil a byl aspoň něčím zajímavý, to už chce opravdu nápad. Začal jsem se pídit. U Tuzexu byla známka, všechno bylo zablokované. Ale postupným sháněním, dotazováním a jednáními jsme se k tomu dostali. Původní myšlenka e-shopu zvadla a celou věc jsme úplně otočili. Máme značku s téměř šedesátiletou historií, s novými systémy a aplikacemi.

Lidovky.cz: Od koho a za kolik jste ji koupil?

Jednání byla složitá. V počátku jsme zvažovali i možnost licence. Původním majitelem byl Ladislav Semián, který pod touto značkou provozoval například cestovní agenturu. K ceně se vyjadřovat nechci.

Logo Tuzexu.

Lidovky.cz: Tuzex byl silný ve své době, kdy ale neměl konkurenci. Jak bude značka fungovat dnes?

Je všeobecné známá. Časem může u zákazníku vyvolat loajalitu, jistotu, vztah i vzpomínky. Například řetězec Lidl se snaží prostřednictvím obalů zboží navázat na dobu minulou. Před lety ten boom začala Kofola, oživila se ETA, Mototechna. I v USA se objevily bonbony nebo sušenky ve stylu 20. či 50. let. S původním Tuzexem máme společné jen logo a název. Tehdy měl exkluzivitu u výrobků firem Nestlé či Nescafé, ty ale dnes koupíte kdekoliv. Koncept musíme postavit jinak.

Lidovky.cz: Už dříve jste naznačil, že budete sázet na prodej prostřednictvím moderních technologií, přes internet, mobilní aplikace. Většina uživatelů těchto nástrojů ale Tuzex nezažila. Není to problém?

TUZEX 2.0

  • Tuzex byla síť obchodů, v nichž bylo za socialismu k dostání nedostatkové zboží, například západní potraviny, oblečení či elektronika.
  • Šlo o podnik zahraničního obchodu, založený byl v roce 1957.
  • V Tuzexu lidé platili poukázkami, takzvanými bony. Šlo o výnosný artikl pro překupníky. Podnik skončil po revoluci v likvidaci.
  • Ochrannou známku a logo loni koupil třicetiletý podnikatel Otto Fiamin. Posledním majitelem byl Ladislav Semián, který pod touto značkou provozoval například cestovní agenturu.
  • Fiamin o sobě říká, že se věnuje designu, podle obchodního rejstříku figuroval i ve firmě, která prodávala auta.

Z mladší generace Tuzex málokdo pamatuje, ale když se těch lidí zeptáte, tak nějaké povědomí o té značce mají.

Uvažujete i o kamenných prodejnách?

Spíše máme v plánu výdejní místa.

Tedy model klasického e-shopu, kdy si věc koupíte na internetu a můžete vyzvednout na výdejním místě?

To úplně ne. Je to zcela nový koncept, ojedinělý, začneme na něj lidi učit. A značka Tuzex nám v tom pomůže. Ještě ale nemůžu být úplně sdílný, nyní bylo hlavní dát vědět o značce jako takové. Můžu říct, že to každopádně bude vítaná změna.

Plánujete využít i další symboliku té doby? Třeba bony, s nimiž se v Tuzexu platilo?

Bony mají v souvislosti se značkou Tuzex marketingový potenciál. Lidé si je spojují. Ale to je dejme tomu hudba blízké budoucnosti, v počáteční fázi nebudou.

Kdy projekt spustíte?

Jsme ve fázi testování, máme nějaké zkušební věci, od nich se to odvíjí. Na projektu pracujeme od doby, co jsem značku odkoupil, nějakých osm či deset měsíců na ní dělá více lidí. Už se postupně blížíme do finále.

Předvánoční dobu tedy stihnete?

U nás tahle doba není až tak zásadní. Ale tuhle možnost nevylučuji. V řádu měsíců to je možné.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...