Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Bouračka se 'zaniklým' autem? Milionová škoda i zákaz řízení na rok

Ekonomika

  6:20
PRAHA - Auta v takzvaném polopřevodu používali lidé třeba na jízdy po venkově. Neměli je zapsaná v registru, nezaplatili tedy převod či ekologickou daň. V červenci ovšem polopřevody skončí a řidiče přistiženého v 'zaniklém' autě může potkat drsný trest za tři přestupky najednou. Zároveň mu zaniká pojištění, takže se v případě nehody nedoplatí.
Škoda Favorit v autobazaru.

Škoda Favorit v autobazaru. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Do konce června mají lidé čas, aby se přihlásili k vlastnictví vozu, který si koupili, ale z nějakého důvodu jej na sebe nepřihlásili v registru vozidel. Když to neudělají, tak jejich auta – podle novely zákona o pravidlech provozu na pozemních komunikacích – úředně zaniknou. Přebujelý registr aut se tak má pročistit.

Úředně vymazaným autům zároveň zanikne povinné ručení (pokud jej majitel má) a logicky nebude platit ani státní poznávací značka. Pokud s takovým strojem řidič, neznalý novely, vyjede na silnici, může se dopustit minimálně tří přestupků najednou.

PSALI JSME:

Celková výše pokut se může vyšplhat v součtu až na 100 tisíc korun a člověk přistižený za volantem může také na rok přijít o řidičák. Reálně se však ve správním řízení pokuty nesčítají, řidič dostane trest za nejpřísněji postižitelný přestupek.

Už samotný fakt, že řídí úředně zaniklý vůz, může vyjít řidiče ve správním řízení na 50 tisíc korun. Další trest by mu pak měl obecní či městský úřad vyměřit za to, že se vydal na cestu s nepojištěným autem.

„Za provozování nepojištěného vozidla hrozí ve správním řízení pokuta pět až 40 tisíc korun Při nehodě s nepojištěným autem navíc bude muset viník uhradit celou způsobenou škodu, a zde může jít až o miliony korun,“ vypočítává mluvčí České kanceláře pojistitelů Aleš Povr.

Sjednotit parkovné chtějí někteří zastupitelé pražského magistrátu. Právnické osoby totiž dnes platí třikrát více než živnostníci.

Třetí prohřešek proti zákonu se týká toho, že na autě visí neplatné registrační značky. Trest může v tomto případě dosáhnout deseti tisíc korun, ve hře je podle zákona i zákaz řízení na půl roku až rok.

Ministerstvo dopravy, které je iniciátorem rozsáhlé změny, poukazuje na to, že pokud někdo jezdil s autem v takzvaném polopřevodu, porušoval zákon i dříve.

„Není to tedy tak, že bychom nastavili nově legislativu a lidé mohli pouze ‚přehlédnout‘, že mají auto ‚dohlásit‘. Přesto nám velmi záleží na tom, aby i tato skupina motoristů měla šanci věc napravit a dát registraci vozidla do pořádku,“ říká mluvčí resortu Tomáš Neřold.

KONEC POLOPŘEVODŮ

  • Auto, které je v registru vozidel jen odhlášeno původním provozovatelem a nebyla u něj dokončena registrace na provozovatele nového, v polovině roku administrativně zanikne a už nebude možné jej přihlásit.
  • Vozu, který není zapsán v registru vozidel, automaticky zanikne pojištění.
  • Lidé, kteří mají auto v takzvaném polopřevodu a chtějí ho provozovat, tedy musí nejpozději do 30. června podat na příslušný úřad obce s rozšířenou působností žádost o zápis vlastníka a provozovatele.

Zdroj: ministerstvo dopravy

Časem na nápravu ministerstvo dopravy rozumí zmíněné přechodné období, které skončí na konci června. Lidé z úřadu tvrdí, že počítají s další osvětou, která má výše zmíněným drakonickým postihům v co největší míře zamezit. Připravili kampaň, která na změny týkající se polopřevodů upozorňuje.

„Opakovaně jsme o nich informovali v médiích, vytvořili jsme jednoduchý leták distribuovaný na všechny obce s rozšířenou působností. Informace k novému systému registrace vozidel a polopřevodům najdou lidé také na webu ministerstva pod bannerem Změny v registraci vozidel. V následujících týdnech přibudou další kroky, které mají varovat motoristy, kteří dosud ponechávají auta v polopřevodu,“ popisuje mluvčí Neřold.

Česká kancelář pojistitelů tvrdí, že řada řidičů jezdí autem a je jim jedno, že vůz nemá v registru vozidel zapsaného vlastníka tedy, že je v polopřevodu.

„V některých případech dokonce vozidlo změnilo vlastníka opakovaně a v registru vozidel o tom nebyla ani zmínka. V praxi tento postup pomáhal například obcházet povinnost hradit ekologickou daň, poplatky spojené s převodem vozidla, pokuty za dopravní přestupky a absenci pojištění a podobně,“ popisuje mluvčí asociace Aleš Povr.

Autor: