Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Legendární Brano zavírá i globálně. Živí ho auta, na dveře však nezanevřelo

Ekonomika

  6:00
HRADEC NAD MORAVICÍ - Místní špičaté střechy výrobní haly jsou ikonickým odznakem tradiční továrny, ve které se uvnitř skrývá čím dál modernější technika. Areál firmy Brano v Hradci nad Moravicí je kombinací moderny a tradice. Staré a nové postupy tu existují vedle sebe. Posádka serveru Lidovky.cz se tam vypravila v rámci putování po stopách Škody Favorit, která letos v září slaví 30. narozeniny.

Vypůjčená Škoda Favorit před areálem firmy Brano v Hradci nad Moravicí foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Slavné motto „Brano zavírá samo“ nacházíme téměř na každém kroku. „Jasně, pořád vyrábíme, ale tvoří jen mizivé procento našeho obratu,“ naznačuje obchodní ředitel Daniel Otáhal, že zavírání dveří, díky kterému firmu zná snad každý Čech, dnes firmu opravdu neživí.

Socialistický obr je opět veliký. Brzdy z Jablonce sešlapují v celém světě

Před lety došlo k rekonstrukci tradičních hal, které jsou památkové chráněné. Pozoruhodné je, že na veškeré investice si firma kompletně vydělala. „Dvacet let fungujeme zcela bez úvěrů, chlubí se Otáhal.

Na Favorita se na Opavsku vyráběly kliky a zámky dveří, zámek kapoty, zámek pátých dveří a také kovové rámy opěrek hlav. Z velké části tu bylo vlastně portfolio produktů zachováno, zámky dveří, kapoty, závěsy kapoty a další výrobky.

Velký rozdíl je ale v tom, že zatímco tehdy bylo portfolio velmi omezené, dnes vyrábí Brano ve své divizi dveřních systémů přes 400 různých produktů a vyváží je opravdu v globálním měřítku. „V mnoha případech musíme být schopni dodávat náhradní díly patnáct let,“ vysvětluje Otáhal. Vloni tu vyrobili 35 milionů kusů. Celá skupina má ale záběr ještě o něco širší.

Kam se ještě vydali reportéři serveru Lidovky.cz? Čtěte níže:

Favorit 30 let

Výroba je tu rozseta po několika halách, včetně již zmíněných historických. Vše přitom vypadá docela uspořádaně, každá výrobní linka je relativně malá – však se také většina místních výrobků více či méně vejde do dlaně. Každá linka představuje určitý ostrůvek v sousedství těch ostatních a působí jako docela samostatná jednotka.

Ostatně, někdy už linky téměř samostatné jsou. V poslední době totiž při modernizaci nebo rozšiřování výroby v Branu přistupují ke stavbě plně automatických linek. Jedna taková vyjde na deset milionů korun. Navrhují si je a sestavují si zcela sami. K její obsluze jsou potřeba v podstatě jen dva lidé a ti navíc stihnou obsloužit nejen jednu, ale i více linek.

Vypůjčená Škoda Favorit v areálu firmy Brano v Hradci nad Moravicí
Výroba v divizi dveřních systémů firmy Brano - doprava a doplňování materiálů...

„Podívejte se, tady je linka, u které je patnáct lidí a tady jsou dva, přitom tu vznikají prakticky stejné výrobky,“ ukazuje Otáhal kontrast.

V celém Branu, do kterého patří jak hlavní závod v Hradci nad Moravicí, tak další pobočky (třeba v Jablonci), má asi 1500 zaměstnanců. Na výrobě dveřních systémů v u Opavy pracuje zaměstnanců 600 – ale polovina je agenturních.

Ještě jednou změnou Brano prochází a i tu tu můžeme pozorovat. Namísto zásob kovových dílů, které bychom u různých systémů zámků očekávali, se všude vrší plastové součástky.

Továrna ze sci-fi. Už před desítkami let tam uměli složit libovolné auto

Přechod na plasty je dán několika faktory – snahou automobilek o úsporu hmotnosti, ale také velkým posunem v kvalitě samotných plastových dílů. Z celokovových dílů se tu nejvíce chlubí aktivními závěsy „vystřelovací“ kapoty pro Audi Q5. Běžné závěsy kapoty už nejsou pro Brano tak atraktivním zbožím.

„V takovém případě už nejsme konkurenceschopní, to je věc, kterou jen vylisujete a snýtujete dohromady, je na tom malá přidaná hodnota a ceny jsou nízko“ vysvětluje Otáhal a pokračuje: „My se snažíme dělat především výrobky, kde máme velký podíl vlastního vývoje a pokud možno co nejvíce patentů.“ V Branu tak vyvíjí jak nová řešení, tak aplikují ta stávající na míru požadavkům svých zákazníků.

„Někdy součástky vytváříme podle dokumentace automobilky, ale stále častěji v podstatě dostaneme jen technické požadavky a prostor, do kterého se musíme vejít. Součástku si pak vyvineme sami,“ vysvětluje Otáhal s tím, že součástí vývoje je často i vývoj nástrojů na výrobu dané součástky. Nástroje pak automobilky typicky vlastní, je to v podstatě bezpečnostní opatření: kdyby došlo ke krachu dodavatele, jsou schopny výrobu díky nástrojům přesunout jinam.

V rámci vývoje využívají v Branu i 3D tiskárny, které jinak zatím nejsou v průmyslu až tak rozšířené. Sériová výroba pomocí nich zatím stále nepřipadá v úvahu, je pomalá. Ale pro prototypy se hodí. „Výsledná vytištěná součástka má ze 70 procent vlastnosti té sériově vyrobené, takže už na prototypu můžeme ověřit spoustu funkčních věcí,“ nastiňuje výhody obchodní ředitel Otáhal.

Zákazníkem Brana jsou v drtivé většině automobilky, polovinu objemu odebírá koncern Volkswagen a cílem firmy je navýšit podíl ostatních zákazníků tak, aby dodávky VW tvořily zhruba třetinu produkce.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...