Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Brňané si prosadili změnu, v 'šalinách' se už nemusí mačkat

Ekonomika

  14:04
BRNO - Nové tramvaje v Brně už nebudou mít dvě řady lavic proti sobě. Protesty Brňanů zabraly. Změna, kterou si cestující vymohli, paradoxně zvýší kapacitu vozidel.

Staré uspořádání sedaček v brněnských tramvajích foto: Lidové noviny

Takové výrazy nesouhlasu nesklízí brněnský dopravní podnik ani při změnách jízdních řádů. Devatenáct tramvají s designem Porsche, které brázdí ulice města, cestující rozčiluje kvůli detailu: zhruba v polovině vozu mají místo sedadel za sebou dvě řady lavic proti sobě. A mezi nimi úzkou uličku.

Anketa

Jaké uspořádání sedadel v tramvaji preferujete?

Sedačky umístěné za sebou 3176
Sezení bokem ke směru jízdy 150
Je mi to jedno 231

Lidé teď dosáhli svého: dopravní podnik se s výrobcem tramvají Škoda Transportation dohodl, že lavice "vzor metro" už Brno nechce. Do města nyní dorazilo pět tramvají, které už mají všude klasická sedadla za sebou. "Mají už nezbytné zkoušky, na 27. ledna je naplánován křest, takže brzy vyrazí do ulic," sdělila LN mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Cestující rozčilovalo sezení vedle sebe a zejména úzká ulička. "Pokud si do ní někdo stoupl, musel logicky stát někomu zadní částí přímo do obličeje," připomíná například cestující Pavel Komínek. Také vystupování lidí z této části tramvaje chtělo někdy doslova manévry - úzký prostor se týká tří z pěti článků tramvaje.

Tramvaj v designu Porsche
Tramvaj v designu Porsche

Lavice naproti sobě přitom mívaly i dnes už historické brněnské tramvaje - tam ale stejně jako v metru byl mezi nimi dostatek místa. "Čím blíž k sobě musejí cizí lidé mít, tím je jim to nepříjemnější. Jde o narušení osobního prostoru. Proto logicky bývají i v prostředcích hromadné dopravy nejprve obsazena ta ,volná‘ místa k sezení, kde nebudete mít žádného souseda," míní psycholog Jiří Brančík.

"Na sebe se lidé mačkají až z donucení," doplnil. Stejně tak velký vliv má na výběr místa i to, v jakém směru jízdy bude pasažér sedět. Většina cestujících dává přednost cestování čelem ve směru jízdy.

Staré uspořádání sedaček v brněnských tramvajích
Staré uspořádání sedaček

Změnu uspořádání sedadel paradoxně uvítal i dopravní podnik. "Tím, že v tramvajích nebudou lavice proti sobě, se jejich kapacita zvýší o dvanáct stojících osob. Počet míst k sezení přitom zůstává zachován," potvrdila Škrancová.

I nové uspořádání má ale svůj zajímavý aspekt: aby se na místo původních řad vešly běžné sedačky, jsou na jedné straně dvě vedle sebe, na druhé je ale kompromis v podobě sedadla o šíři "jedenapůl". Dvě plnohodnotná se tam nevešla, půlmetrová ulička by byla příliš úzká.

Nové uspořádání sedaček v brněnských tramvajích
Nové uspořádání sedaček

V dopravním podniku čekají, že netradičně široká sedadla poslouží například seniorům či matkám s dětmi, další lidé žertují o sedadlech pro tlusté, milence na klíně či dva anorektiky.

Změněnou podobu interiéru budou mít všechny nové tramvaje. Devatenáct starých ale zůstane v současné podobě, změna možná nastane až při velkých rekonstrukcích vozů, které ale přijdou na řadu až po několika letech provozu.