Návrh na zavedení "kvót" na veřejně přístupná dobíjecí místa je součástí širší strategie pro čistá paliva. Komise v ní připomíná, že evropská doprava z 94 procent závisí na ropě, která se z velké většiny dováží. Často je to z nepříliš stabilních regionů.
Brusel zdůraznil, že doposud se pozornost věnovala palivům a vozidlům, nikoli otázce distribuce paliv. I kvůli tomu se tak unie dostala u čistých paliv do začarovaného kruhu; ceny automobilů na čistá paliva jsou vysoké, není dostatek dobíjecích míst a čerpacích stanic a navíc mezi spotřebiteli není příliš velká míra přijímání tohoto pohonu.
ČTĚTE TAKÉ: |
"Čína a USA plánují, že do roku 2020 bude v provozu přes šest milionů elektrických vozidel. Z hlediska Evropy se jedná o významnou příležitost pro dosažení silné pozice na rychle se rozvíjejícím celosvětovém trhu," řekl k tomu eurokomisař pro dopravu Siim Kalas.
Množství míst, kde je možné veřejně dobíjet elektromobily, se mezi státy EU výrazně liší. Na čele jsou v tomto ohledu země jako Nizozemsko či Německo, jinde jsou však počty stanic velmi malé.
"Tento návrh vyžaduje, aby každý členský stát zřídil minimální počet dobíjecích stanic, u nichž bude využívána takzvaná ´společná zástrčka´. Cílem je zřídit nezbytný počet dobíjecích míst, aby společnosti vyráběly za přiměřené ceny automobily ve velkosériové výrobě," píše se v prohlášení komise.