Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Bude Opel následovat VW? Testy ukázaly pětinásobné překročení limitů

Evropa

  15:00
BERLÍN - Některé vozy Opel vytvářejí v běžném provozu až pětinásobné množství emisí oxidu dusíku ve srovnání s laboratorními testy. Tvrdí to zástupci ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH), kteří nechali vybraný typ aut s dieselovým motorem testovat ve Švýcarsku.

Nový Opel Zafira foto: Autoweb.cz

Ekologové nyní žádají německé úřady, aby prověřily, zda se Opel nedopustil manipulace s emisními testy podobně jako automobilový koncern Volkswagen.

„Nechali jsme provést dva testy vozu Opel Zafira, který byl uveden do provozu letos v srpnu. První z nich byl klasický test vozu, který slouží při zjištění emisí. Při druhém jsme simulovali běžný provoz a nechali jsme připojit druhý jezdící pás, aby se točila i zadní kola auta. Emise při druhém testu vzrostly o 400 procent,“ řekl předseda DUH Jürgen Resch.

ČTĚTE TAKÉ:

„Neexistuje žádné fyzikální vysvětlení, proč by měly růst emise jen proto, že se točí čtyři kola místo dvou, zvlášť když zadní kola motorem poháněná nejsou,“ doplnil Resch a vyzval německý úřad pro dohled nad automobilovým trhem (KBA), aby záležitost prověřil a objasnil nesrovnalosti v emisních testech.

Nesrovnalosti s testy emisí objevily v září americké úřady u některých dieselových aut koncernu Volkswagen. Koncern následně přiznal, že zhruba do jedenácti milionů aut po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí.

Resch už na počátku října vyjádřil přesvědčení, že Volkswagen není jediným koncernem, který s emisemi manipuloval.

Indicie vedoucí k Zafiře

V pátek uvedl, že DUH vybrala k testům vůz Opel Zafira, protože měla indicie od zdrojů v automobilovém průmyslu, že auta koncernu Opel vydávají v běžném provozu několikanásobně větší emise oxidů dusíku, než kolik povolují evropské normy.

Sdružení chce v příštích měsících testovat ještě další vozy, u nichž má podezření na falšování údajů o emisích.

Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu již srazil tržní hodnotu podniku o třetinu, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě. Minulý týden Volkswagen oznámil, že kvůli skandálu svolá v Evropské unii do servisů zhruba 8,5 milionu vozů s naftovým motorem.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...