Nynější růst objemu internetové reklamy je přirozený vývoj, uvedli. Podle specialisty na mediální trh Vojtěcha Bednáře růst inzerce na webu souvisí s tím, že zadavatelé hledají nástroje k oslovení co nejširšího publika a současně chtějí šetřit. "Tato kombinace okolností je pravděpodobně odvádí tam, kde mohou své náklady lépe kontrolovat, to jest do světa on-line reklamy," řekl Bednář.
Hodnota reklamy na českém internetu v ceníkových cenách podle údajů společnosti Admosphere za letošní tři čtvrtletí meziročně vzrostla o více než čtvrtinu na zhruba 3,6 miliardy korun.
ČTĚTE TAKÉ: |
Ceníkové ceny, které nepočítají s množstevními slevami a bartery, ovšem nemusí zcela odrážet skutečné výdaje inzerentů. "Monitoring inzertních výdajů na základě ceníkových cen dobře ukazuje trendy, ale nedá se z nich jednoznačně posuzovat reálná situaci v jednotlivých médiích a media typech, a to zda a jak moc reálně rostou či klesají," řekl ČTK René Jež ze společnosti Fairbrother Lenz Eley, která se zabývá poradenstvím a auditem v oblasti médií a reklamy.
Reklamní investice do tisku nicméně podle ceníkových cen klesají. Jejich hodnota se za první tři letošní čtvrtletí snížila o více než 13 procent na zhruba 12 miliard korun. "Když se podíváme na vývoj jednotlivých media typů, tak vidíme, že nejmladší media typ vždycky rostl nejrychleji, a logicky část jeho růstu byla na úkor ostatních media typů, ale žádný media typ to zatím neposlalo na propadliště dějin," podotkl Jež. Výjimkou je podle něj jen televize, které se podařilo vybudovat mezi typy médií výsadní postavení.
Módní nástroj internet
Jež dodal, že internetová reklama má určitě potenciál, ale je potřeba se jej naučit opravdu využívat. "Řekl bych, že jsme stále ve fázi hledání," uvedl. Pátrání po nových možnostech on-line reklamy přitom může dodat rovnováhu komunikačnímu byznysu, ve kterém podle ředitele agentury Mark BBDO Petra Topinky momentálně převládá racionalita nad emocemi. "Na druhou stranu on-line komunikace zažívá viditelný růst a otevírá tím nové obzory pro kreativitu," řekl Topinka.
Zadavatelé podle jednatelky vydavatelství Burda Media 2000 Petry Fundové vnímají internet jako módní technický a interaktivní nástroj. "Ten ale rozhodně není samospasitelný. Každý media typ má totiž své výhody a nevýhody a samozřejmě i rozdílnou účinnost," řekla. Podle Fundové jen správně namíchaná kombinace typů médií dodá reklamní kampani efektivitu.