Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Bulhaři píší primátorce Krnáčové: Prodejte nám 25 tramvají, rozvíjíme se

Ekonomika

  6:00
PRAHA/SOFIE - Na velmi dobré cestě je prodej až 25 pražských tramvají do Sofie. Zástupci bulharské metropole mají velký zájem o soupravy označované jako T6. Pro obě strany půjde o dobrý obchod – Sofie vylepší svůj vozový park a Praha zpeněží vlaky, které by stejně časem vyřadila.

Tramvaj T6A5 v Praze. foto: Aktron / Wikimedia Commons

Vše začalo dopisem, který v polovině června přišel na stůl pražské primátorce Adrianě Krnáčové (ANO) a šéfovi dopravního podniku Jaroslavu Ďurišovi.

„V roce 2015 začíná Dopravní podnik hl. města Prahy vyřazovat vozy typu T6A5 [...] Prohlašujeme, že máme zájem o koupi 20 – 25 kusů,“ píše sofijská primátorka Jordanka Fandakovová v listu, který mají Lidovky.cz k dispozici.

První foto: Tramvaje vybavené pro boj s mrazem. Napodobí úspěch mazacího vozu?

Jde o hranaté tramvaje, které v letech 1991 až 1998 vyráběl podnik ČKD jako nástupce legendárních souprav T3. Pražský dopravce jich v minulosti nakoupil kolem 150, ale kvůli smlouvě na nové nízkopodlažní tramvaje 15T od Škody Transportation musí „staré“ Tatry postupně stahovat z provozu.

Pro lepší představu: cena jedné tramvaje T6 se v současné době pohybuje kolem 350 tisíc korun. Nejde tedy o nijak třeskutý obchod (při 25 kusech zhruba devět milionů korun), ale kdyby Praha vozy neprodala, skončily by nejspíš ve šrotu.

Nadějná jednání s bulharskou stranou potvrdila pro Lidovky.cz primátorka Prahy i ředitel dopravního podniku. „V pondělí jsem podepsal dopis do Sofie, v němž potvrzujeme ochotu a možnost na prodeji T6 dále pracovat. Vše ostatní bude po Novém roce,“ vysvětluje Jaroslav Ďuriš.

T6A5 V KOSTCE

  • Jedná se o čtyřnápravovou tramvaj vyráběnou v letech 1991 až 1998 v pražské strojírně ČKD.
  • Kromě Prahy (měla jich zhruba 150) jezdí T6 ještě například v Ostravě nebo Brně.
  • T6 platí za jakéhosi nástupce velmi oblíbené a rozšířené tramvaje T3. Ta má však oproti své nástupkyni oblé tvary.
  • Praha začala vozy T6 postupně vyřazovat z povozu. Cena jedné se pohybuje kolem 350 tisíc korun.

Sofijští politici a úředníci si Prahu jako obchodního partnera nevybrali náhodou. V bulharském hlavním městě podle tvrzení tamní primátorky tvoří tramvaje vyráběné v Praze zhruba polovinu souprav.

Mezi lety 1987 až 2000 nakoupila Sofie celkem 84 tramvají z ČKD s označením T6TV a T6A2. Českou stopu tam tvoří i trolejbusy ze Škody Electric. Plzeňská strojírna loni na podzim dokončila dodávku pěti desítek vozů. Bulharská metropole tuto i pražskou zakázku považuje za důležité v rozvoji své hromadné dopravy.

Pražská primátorka Adriana Krnáčová připravovaný obchod srovnává s připravovanou pomocí pro válkou zkoušený ukrajinský přístav Mariupol, kam česká metropole pošle v rámci jakési rozvojové pomoci dvě tramvaje T3.

„Myslím, že by Praha měla vyjít vstříc i Sofii, a prodat bulharskému hlavnímu městu tramvaje, které bychom museli v budoucnu stejně sešrotovat. Připadá mi to, jako správné řešení. České dopravní výrobky mají v Sofii velkou tradici a dnes tam jezdí například moderní české trolejbusy.“ říká primátorka.

CHVÁLA PRAZE

„Sofie a Praha spolupracují úspěšně po celá desetiletí. Obě města jsou podobná, a to jak v počtu obyvatel, jakož i v dopravním systému ve městě. Praha je známá jako jedno z velkých měst s nejvíce rozvinutou hromadnou dopravou. My se v tomto směru také rozvíjíme, zejména v souvislosti s intenzivním rozvojem sofijského metra a dodávkou nových vozidel (tramvaje, trolejbusy, autobusy, vlaky metra) včetně našich nových trolejbusů Škoda-Solaris.“

z dopisu sofijské primátorky Jordanky Fandakovové (9. 6. 2015)

Autor: