Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Bulvár stále dominuje západnímu trhu, výjimkou je USA

Média

  8:00
Bulvární tisk patří ve většině zemí k nejprodávanějším titulům. Zatímco v Británii, Německu, Polsku, Belgii či na Slovensku dominují prodejům bulvární deníky, ve Francii či USA úlohu bulváru přebírají týdeníky. V Rusku je postavení bulvárního tisku zatím nevyhraněné.

Obálka bulvárního časopisu The Sun foto: politicshome.com

V Británii mají tyto listy dlouhou a barvitou tradici. Z deseti celostátních listů jsou polovina "red tops", tedy bulváry. Zaměřují se nejen na celebrity, skandály a kriminalitu, ale mají i výrazné politické zaměření odpovídající zhruba jejich majitelům. S jednou výjimkou jsou pravicové a k jejich oblíbeným tématům patří kritika EU a přistěhovalectví. Bulváry tu mají mimořádný vliv a britští premiéři si často berou špičkové bulvární novináře jako své mluvčí (Tony Blair najal Alastaira Campbella a David Cameron Andyho Coulsona).

ČTĚTE TAKÉ:

Bulváry jsou nejprodávanějšími tituly - The Sun (loni 2,58 milionu výtisků), Daily Mail (1,94 milionu) a Daily Mirror (1,1 milionu). Největší náklad ze seriózních listů má The Daily Telegraph (579.000).

Německému bulváru desetiletí dominuje deník Bild, s 2,7 milionu prodaných výtisků nejčtenější list v zemi. I když má všechny atributy bulváru, pravidelně se věnuje i závažným politickým a ekonomickým tématům. Na řadu problémů často upozorní jako první. V poslední době to byl právě Bild, kdo odhalil nadstandardní styky bývalého prezidenta Christiana Wulffa s vlivnými podnikateli v době, kdy byl premiérem Dolního Saska. Kvůli této aféře Wulff v únoru rezignoval.

V USA bulvár nezabodoval

Bulvární tisk v USA nikdy nedosáhl takové celonárodní popularity jako v Evropě. Jeho hlavními nositeli v zemi nejsou deníky, ale týdeníky jako National Enquirer či The Globe. Přezdívá se jim "supermarketový bulvár", protože na své čtenáře čekají u pokladen v obchodech. Z bulvárních deníků se nejvíc prodává list Daily News, který má ve všední den náklad přes 530 000 výtisků. Je na sedmém místě v zemi. Hned za ním je bulvár New York Post s nákladem kolem 520 000 výtisků. Bulvárním tématům se daří v televizi a na internetu, velké publikum tu mají servery OMG! portálu Yahoo a TMZ, které v průměru čte kolem 20 milionů lidí.

K TÉMATU:

Odolává i Francie

Také ve Francii bulvární deníky prakticky neexistují a jejich úlohu hrají obrázkové týdeníky. Několik listů má "lidovější" styl, ale stále jsou to tiskoviny zaměřené v zásadě na zpravodajství a ne na skandály. Z nich je Le Parisien Ajourd´hui nejprodávanějším celostátním listem (loni 454 000 výtisků). Le Parisien však není nejvydávanějším listem, tím je regionální Ouest-France s nákladem 748 000.

V Polsku je dlouhodobě nejprodávanějším deníkem bulvární Fakt (404 000 výtisků). Na Slovensku je dlouhodobě nejčtenějším listem bulvární Nový čas. Deník, který se sám neřadí k tvrdému bulváru, prodával loni na pětimilionovém Slovensku zhruba 135 600 výtisků denně. Konkurenční bulvární listu Plus jeden deň prodal zhruba 54 650 kusů. Náklad bulvárních i seriózních deníků v poslední době klesl.

Ruský 'žlutý tisk'

Historie ruského bulváru alias "žlutého tisku" je poměrně krátká. Znalci žánru datují počátky k reportáži listu Moskovskij komsomolec o životě sovětských prostitutek z roku 1986, jiní experti ale tvrdí, že ruský bulvár dosud nedozrál ani do podoby, ani k roli, jakou má v Evropě. Ruskému novinovému trhu dominují někdejší mládežnický deník Komsomolskaja pravda a týdeník Argumenty i fakty. Relativní svoboda tisku, seriózního i bulvárního, ale má v Rusku své meze, jak svědčí osud listu Moskovskij korrespondent, který zanikl krátce poté, co vypustil do světa nepotvrzenou zprávu o údajném vztahu Vladimira Putina s gymnastkou Alinou Kabajevovou.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!