Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Byrokracii omezili nejvíce na životním prostředí, ve zdravotnictví zaostávají

Ekonomika

  16:21
PRAHA - V omezování byrokratických požadavků na podnikatele je zatím nejdále ministerstvo životního prostředí, kde zbytečná administrativa klesla proti roku 2005 o 41 procent. Ministerstvo financí naproti tomu snížilo administrativní požadavky o osm procent a zdravotnictví jen o tři procenta.

Anketa Absurdita roku se snaží bojovat s přebujelou byrokracií. foto: Shutterstock

Novinářům to dnes řekl premiér Petr Nečas s tím, že omezování zbytečné byrokracie je jednou z hlavních priorit vlády.

Z dalších resortů u ministerstev průmyslu a obchodu, zemědělství a práce a sociálních věcí klesla zbytečná administrativa podle plánu o pětinu. Do konce roku 2012 je cílem vlády snížit administrativní požadavky na podnikatele o čtvrtinu. Nečas připomněl, že před několika lety byla finanční hodnota administrativní zátěže vyčíslena na 86 miliard Kč.

Omezení byrokracie ušetří 11,5 miliardy Kč
Nečas uvedl, že díky omezení byrokracie ušetří podnikatelé v Česku každý rok 11,5 miliardy Kč. Celkově se proti roku 2005 administrativa zatěžující podnikatele snížila o 16 procent. Ministr průmyslu Martin Kocourek řekl, že od jeho nástupu MPO připravilo 41 návrhů, jak v zákonech zjednodušit nebo zrušit konkrétní paragrafy. "Dalších dvacet paragrafů připravíme během tohoto čtvrtletí," dodal.

Kniha jízd

MPO nyní vyjednává s ostatními resorty o odstranění dalších bariér v podnikání. Do první sady návrhů patří podle Kocourka zrušení knihy jízd, zrušení zbytečného označování provozoven dalšími identifikačními čísly, odstranění povinnosti vymalovat, když to nařídí zákon, sjednocení lhůt pro státní technickou kontrolu a evidence ubytovaných osob, zjednodušení vykazování bezdlužnosti a žádosti o dotaci na aktivní politiku zaměstnanosti.

Další etapa
Pro další etapu MPO chystá například garance státu za správnost zápisu v katastru nemovitostí, kterou se dramaticky omezí prostor pro korupci s "náhodně" špatně zapsaným údajem. Omezit by se měla i povinnost nahlašovat stejné odpady třem různým institucím.

Odpadky u dálnice.

"Chceme také navrhnout zrušení silniční daně pro osobní vozidla, která se využívají pro podnikání. Její výběr přináší velké administrativní náklady jak na straně podnikatelů, tak státu. Speciálně u této daně je otázkou, jestli se kvůli velkým nákladům na výběr vůbec vyplatí," podotkl Kocourek.

Z programu vládní koalice má živnostníkům ulehčit život především zrušení povinnosti platit DPH za zboží a služby dodané firmám, které jim za ně nezaplatily. Srovnat chce Kocourek platební podmínky a stanovit lhůtu pro splacení faktur na 30 dní.

Některé povinnoti odpadly, jiné byly omezeny..
Díky iniciativě na snižování administrativní zátěže odpadla podnikatelům v poslední době například povinnost ohlašovat faktický začátek podnikání.

Omezily se také byrokratické požadavky na množství dokladů, které musí maloobchodníci neustále mít u sebe pro případné kontroly, a zrušila se povinnost detailně označovat výrobky údaji, které jsou pro daný typ obchodu zcela zbytečné.

Elektronické daňové přiznání vám ušetří čas i peníze

Podle Kocourka pokračovala také elektronizace státní správy, takže dalších pět součástí daně z příjmu má nyní svůj interaktivní formulář na internetu, z papíru na internet se přestěhovalo například také hlášení o převozu nebezpečných odpadů a stát přestal od živnostníků vyžadovat údaje, které si může sám zjistit z registru obyvatel. Na druhou stranu se zpřísnily požadavky u dohody o provedení práce, která kvůli zamezení zneužívání musí být písemná," uzavřel ministr.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!