Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Bývalá Karosa má problémy. Nemá zakázky a musí přerušit výrobu

Ekonomika

  14:31
PRAHA/VYSOKÉ MÝTO - Odstávku provozu a propouštění chystá vysokomýtský výrobce autobusů Irisbus a Iveco, pokračovatel tradiční značky Karosa. Podle informací LN je to důsledek propadajících se prodejů na klíčových trzích.
Autobus v Praze Na Knížecí.

Autobus v Praze Na Knížecí. foto: Lidové noviny

V Česku navíc ubírá firmě podíl její největší konkurent – společnost SOR Libchavy patřící holdingu EPH. Podle odborníků Iveco tíží příliš úzká modelová nabídka a vyšší ceny, než nabízí konkurence. "Nemáme zakázky. Už teď je jasné, že v lednu budeme mít dva týdny odstávku, během ní si můžeme vybrat dovolenou nebo podepíšeme dohodu o kontu pracovní doby,“ řekl LN zdroj z firmy, který si nepřál být jmenovaný.

INFOGRAFIKA

Jeho slova potvrdili nezávisle na sobě i další dva zaměstnanci obeznámení s chodem společnosti. Podle nich není pravděpodobné, že se společnosti podaří během podzimu získat další zakázky na výrobu autobusů na začátku příštího roku. Zatímco dříve byla výroba plánovaná na půl roku dopředu, v současnosti se podle nich neví, co se bude dít v prvním čtvrtletí.

Rozhodující dny

Během následujících týdnů se má sejít vedení podniku se zaměstnanci a odbory a prodiskutovat další možnosti. „Veškeré varianty pracovních rozvrhů, které nám dává zákoník práce a kolektivní smlouva, budou určeny plně ve vazbě na harmonogram výroby a budou jako obvykle projednány s odbory,“ uvedla pro LN Alena Kozáková, personální ředitelka Iveco Czech Republic. Podle ní je nižší výroba v prvním čtvrtletí každoroční záležitostí.

Podle zdrojů ve firmě se připravuje i propouštění. „Počet kmenových i agenturních zaměstnanců vždy kopíruje plán výroby a nejinak tomu bude i v roce 2012,“ řekla Alena Kozáková. Podle informací LN má propouštění zasáhnout nejdříve agenturní zaměstnance. Ve společnosti jich pracuje 800. Vedle toho má Iveco údajně podporovat předčasné odchody do důchodů. Pokud tato opatření nebudou stačit, dojde i na propouštění kmenových zaměstnanců.

Neúspěch v tendrech

Autobusy z Vysokého Mýta se v posledních letech nejvíce vyvážely do Francie. Loni tam Iveco prodalo 1031 vozů, tj. o necelé čtyři stovky méně než o rok dříve. Podle informací z firmy ubývají zakázky z Francie nadále. Tamní klienti totiž šetří kvůli dluhové krizi v eurozóně.

Markantní je také propad v Česku. Na tuzemském trhu se letos od ledna do září prodalo jen 75 autobusů značky Irisbus. Přitom loni za stejné období to bylo 150. Největší místní konkurent Iveca – SOR Libchavy – letos do září zvládl v Česku prodat 261 autobusů. V posledních několika letech navíc Iveco nevyhrává důležité tendry.

„SOR nabízí více typů autobusů než Iveco a je ochotnější více reflektovat požadavky dopravců,“ tvrdí Dagmar Braunová, šéfredaktorka BUSportálu zabývajícího se problematikou autobusů. 

SOR uspěl například tím, že dokázal na zakázku vyrobit 8,5 metru dlouhý autobus. Konkurence Iveca je podle odborníků ale hlavně schopná nabídnout nižší ceny.
V roce 2007 jej porazil Mercedes-Benz, když vyhrál zakázku v hodnotě 3,5 miliardy korun na autobusy pro společnost Icom. V roce 2010 zase Iveco neuspělo v soutěži v Bratislavě za 839,7 milionu korun. Vyhrál ji SOR, jehož prodeje v Česku také zvýšila zakázka pro pražský dopravní podnik.

Pokles nových zakázek Ivecu částečně kompenzuje prodej náhradních dílů pro staré Karosy.

Autor: