29. března 2012 7:54 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Past UPC na klienty sklapla.
Soudy dávají lidem šanci

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 13Diskuse
Anténa, satelit (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Anténa, satelit (ilustrační foto) | foto: Astra
PRAHA Tisíce lidí již musely zaplatit pokuty za nevrácené modemy. Ti, co se brání, ale mívají u soudů úspěch.

Boris Nosek, tak jako statisíce jiných, používal internet od firmy UPC. Potom se ale musel odstěhovat, firmě to přes online formulář ohlásil, smlouvu ukončil a vrátil zapůjčený modem. UPC mu potvrdilo výpověď, zaslalo poslední složenku za služby a již svého bývalého klienta více nekontaktovalo. Po dvou letech však přišlo překvapení, kdy panu Noskovi pošta doručila platební rozkaz na zhruba 16 tisíc korun.

Pokud totiž klient nevrátil modem v sedmidenní lhůtě od ukončení smlouvy, byl povinen uhradit pokutu pět tisíc korun. UPC pak takto vzniklé pohledávky přeprodávala k vymáhání společnosti Český inkasní kapitál (ČIK) a ta si kromě úroků z prodlení připočetla i náklady právního zastoupení. A protože s vymáháním dluhu nijak nespěchala, částka se kvůli úrokům z prodlení nezřídka vyšplhala až ke třiceti tisícům korun.

ČTĚTE TAKÉ:

Stovky takto postižených lidí už podaly proti platebnímu rozkazu odpor a soudí se. Ještě loni v létě byl přitom znám jediný případ, kdy se dlužník u soudu ubránil a nemusel dluh platit. Nyní se začínají misky vah obracet a soudy dávají ve většině případů za pravdu bývalým zákazníkům UPC. „Soud mi dal za pravdu, zamítl žalobu ČIK a firma musí uhradit i honorář pro mého advokáta,“ řekl LN Nosek. V jeho případě soud uznal argumenty, že výše pokuty není úměrná hodnotě zapůjčeného modemu, a tudíž je v rozporu s dobrými mravy. Nelíbil se mu také způsob kontaktování (či spíše nekontaktování) klienta.

UPC se brání tím, že smluvní pokuta plní funkci uhrazovací a sankční, ale i preventivní. „Především jsme přesvědčeni, že proti dobrým mravům je nevrácení zapůjčeného zařízení. Dostatek zařízení je pro nás rozhodující pro uspokojení nových zákazníků, kteří požadují rychlé zapojení našich služeb,“ říká mluvčí UPC Juraj Gerbery.

Máte podobnou zkušenost s UPC nebo jiným poskytovatelem internetových, televizních či telefonických služeb?

Napište nám na e-mail internet@lidovky.cz.

Dlužníky se však, tak jako v případě pana Noska, stávají i lidé, kteří zařízení poctivě vrátí. Pošlou přístroj poštou, protože jiná možnost vrácení většinou není, ale přesto se jim po delším čase UPC či ČIK ozve s tím, že ho nedostalo, a vyžaduje peníze. Lidem ale po roce či dvou často chybí doklad o zaslání. Těm, co se brání, však podle zjištění LN dávají soudy za pravdu. „Spory trvají dlouho, soudy jsou zahlcené obdobnými pohledávkami. V případě, že se klient brání, je ale zatím úspěšnost téměř stoprocentní,“ říká právník Ondřej Kubát, který proti UPC nebo ČIK zastupuje desítky klientů.

  • 13Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz