Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

BYZNYS ŽIJE: Jízdou na vodík proti Muskovi. Češi staví v USA síť čerpacích stanic

USA

  7:00
PRAHA - Dostala téměř stomilionovou investici, ale v Česku ji znají jen zasvěcenci. Společnost United Hydrogen Group se v USA podílí na revoluci v automobilové dopravě, přesto jde o českou firmu s kanceláří na pražském Václavském náměstí.

Provozní šéf firmy UHG Brent Koski tankuje vodík na newyorském letišti JFK foto: Archiv UHG

Dnešní automobily i přes veškeré snahy o větší ekologičnost stále smrdí a vypouštějí do vzduchu zplodiny. Kdo s tím chce něco dělat, může si pořídit elektromobil. Co kdyby ale bylo možné jezdit autem, aniž by si řidič musel plánovat cestu s několikahodinovými zastávkami u dobíjecích stanic?

Řešení už pro blízkou budoucnost má nabídnout vodík. Mezi jeho výrobce patří česká společnost United Hydrogen Group (UHG), která na severovýchodě Spojených států buduje síť čerpacích stanic a novou výrobnu.

Brašnářství inspiroval Baťa. K úspěchu se vydrápalo z existenčních trablů

Firmu založili v roce 2007 čtyři společníci – Richard Kučík, Petr Matuška, Ladislav Ornst a Vladimír Prerad. Právě posledně jmenovaný byl coby emigrant a matador významných amerických energetických společností jako Horizon Energy nebo Duke Energy původcem myšlenky vodíkového byznysu.

„Určitě nám pomohlo, že má v USA kontakty a kamarády. Především v době, kdy jsme začali vyrábět,“ říká Ladislav Ornst. První produkční jednotku na plynný vodík uvedla United Hydrogen do provozu dva roky po svém vzniku.

Čistý vodík z odpadu

Dnes jde o firmu s ročním obratem 3,3 milionu dolarů (v přepočtu přes 79 milionů korun), která vodík dělá po svém. Častým argumentem proti vodíkovým palivovým článkům je jejich desítkami let prověřená výroba ze zemního plynu, což ovšem není úplně čisté řešení.

V UHG pochází veškerá produkce z odpadního plynu vznikajícího při výrobě chlóru. Podobně, jako se to děje třeba v neratovické chemičce Spolana.

„V elektrolýze je budoucnost. Věříme, že během pěti let dojde ve výrobě vodíku k zásadní změně. Naším cílem je zaplnit současné mezery na trhu, které jsou schopny pokrýt desítky procent spotřeby, a to bez negativního vlivu na životní prostředí,“ vysvětluje Ornst.

Vodíkový pohon je podle Ladislava Ornsta bezpečnější než benzinový. „Vodík je...
Trucky, jimiž firma přepravuje vodík, získala od NASA.

Ač se může zdát, že s vodíkem si dnes „hrají“ hlavně nadšenci a futuristé, opak je pravdou. Na americkém trhu se ho ročně prodá 81 milionů kilogramů. Celý tento objem ale produkují víceméně pouze čtyři firmy. I ony desítky procent tak znamenají slušný byznys.

UHG má v současnosti na sedm desítek zákazníků z energetiky, potravinářství a dalších oborů. Významným klientem je například společnost Plug Power zabývající se aplikací vodíkových technologií v logistice. Tímto pohonem osazují třeba vysokozdvižné vozíky a další dopravní prostředky uvnitř areálů a skladů.

Plug Power například zařizovala kompletně bezemisní americkou továrnu automobilky BMW, kde se vyrábějí její terénní vozy. UHG sem kromě samotného vodíku dodává i infrastrukturní řešení pro tankování.

Až do letošního roku si UHG vystačila sama. Na její růst postupně padlo kolem sedmi milionů dolarů (170 milionů korun). První investici zvenčí – v přepočtu 96 milionů korun od Anglo American Platinum (AAP), světového lídra v těžbě platiny – však společnost nezískala na plnění „ještěrek“.

S pomocí těchto peněz má vzniknout závod na výrobu kapalného vodíku v celkové hodnotě 38 milionů dolarů a především síť čerpacích stanic na severozápadě USA. V současnosti je v provozu jedna na newyorském letišti JFK a vodíková auta od Mercedesu, General Motors, Toyoty či Hondy se tu střídají jedno za druhým.

„Ještě letos přibudou další dvě stanice. Do pěti let se budeme pohybovat v řádu několika desítek. Máme ale rozjednaná i strategická partnerství s existujícími čerpacími stanicemi, na kterých začneme instalovat stojany na vodík. Výměnou za tuto investici pak získáme v těchto benzinkách podíly,“ vypočítává Ornst.

Zero emission law

Společnost podle něj určitě neplánuje vydat se cestou dnešních startupů, které vyhlašují jedno investiční kolo za druhým a firmu rozdávají na všechny strany.

Právě v automobilovém průmyslu je budoucnost vodíkového byznysu UHG. Ve Spojených státech se v příštích pěti letech očekává velký rozmach „zelených“ automobilů.

Trucky, jimiž firma přepravuje vodík, získala od NASA.

Na jihozápadě a severovýchodě už přijali takzvaný zero emission law (zákon o nulových emisích), podle kterého automobilky musejí mít v nabídce alespoň jeden vůz na alternativní pohon. Například Ford zvolil baterie a stejně jako slavný inovátor a otec elektromobilů Tesla Elon Musk vodíku nevěří. Musk dokonce vodíkové technologie označil za „extrémně hloupé“.

Největší světová automobilka Toyota naopak patří mezi ty, které ve vodíku vidí budoucnost. Jejího modelu Mirai se už nyní za oceánem prodávají v řádu desítky až stovky kusů měsíčně. Lákadlem je i to, že Toyota dá zákazníkům palivo na tři roky zdarma.

A jak sám Ornst připomíná, vodík má i hvězdné zastánce. Patří mezi ně bývalý populární moderátor motoristické televizní show Top Gear Jeremy Clarkson.

Tisíce vozů už letos

„Jsem rozčarován nechutí automobilového průmyslu přemýšlet o vodíku jako o budoucí náhradě benzinu a nafty. Je to nejrozšířenější prvek ve vesmíru, takže ho nemůžeme vyčerpat ani za miliardu let. A navíc je ekologický. Z výfuku neteče nic než voda,“ napsal Clarkson nedávno ve svém sloupku pro britský list The Sunday Times.

„Vodík má výhodu v obrovské energii, kterou obsahuje. Nejlepší akumulátor dneška naváže na jeden kilogram 0,2 kilowatthodiny Výhled je, že za pár let to vzroste na 0,4 až 0,6 kWh. Vodík oproti tomu naváže 40 kWh, tedy stokrát víc. To je jeden z důvodů, proč má smysl se mu věnovat i přes prozatímní těžkosti při manipulaci či skladování,“ říká Ornst, jinak sám velký fanoušek Muskovy Tesly.

V USA, které jsou z hlediska vodíkového pohonu nejpokrokovějším trhem, by jen letos mělo vyjet na silnice na tři tisíce nových vodíkových automobilů. V roce 2020 by jich mělo jezdit přes 200 tisíc. Spotřeba vodíku by tak měla vzrůst na 19,4 milionu kilogramů ročně.

Trend je to ale celosvětový. Zmíněná Toyota se rozhodla utlumovat výrobu spalovacích motorů globálně a do roku 2050 chce vyrábět téměř sto procent vozů na palivové články.

„Vodíkový pohon, jakkoliv se to nemusí zdát, je bezpečnější než benzinový. Vodík je čtrnáctkrát lehčí než vzduch a na nádrži je pojistný ventil. Když auto nabourá, vodík se rozplyne,“ říká Ornst k častému tématu diskusí u newyorské čerpací stanice UHG.

Platina za 24 tisíc korun

Investice AAP však má jiný důvod než to, že by podle šéfů firmy s pěti miliardami dolarů tržeb a 50 tisíci zaměstnanci byl vodík o tolik lepší než akumulátor. Ve skutečnosti totiž 60 procent světové produkce platiny v dnešní době končí v automobilových katalyzátorech. Kdyby silnice zaplnily elektromobily, přišla by tak firma o byznys.

Vodíková auta trochu platinových kovů stále obsahují. Toyota Mirai má v sobě kolem 30 gramů kovu. Při ceně tisíc dolarů za trojskou unci (31 gramů) je v každém voze platiny za 24 tisíc korun.

Rozšíření byznysu firmy do své domoviny však v nejbližší době nehrozí. Jestliže se říká, že v IT technologiích je Evropa a Česká republika vždy o tři až pět let pozadu, v této branži je to podle Ornsta ještě více. Místní samosprávy i samotný stát jsou totiž v USA mnohem otevřenější novým a neotřelým nápadům než úřady v Evropě.

„Strašně rádi bychom v Česku něco udělali a také uděláme, až přijde čas. Kapalný vodík nám zvětší akční rádius, ale zároveň nás teď hodně zaměstnává. Chceme si nejprve vybojovat dobrou pozici na jedné frontě, a tou jsou Spojené státy. Pak můžeme jít na další trhy,“ vysvětluje strategii firmy Ornst.

Během pěti let plánuje UHG za oceánem investovat do vodíkových technologií přes 100 milionů dolarů a získat alespoň deset procent trhu, což by z ní rázem udělalo třetího největšího hráče.

Ve stínu zemního plynu

Česko má zatím jedinou vodíkovou pumpu. Evropským tahounem je Německo, kde funguje iniciativa Green Energy Partnerships. V ní spolupracují automobilky a společnosti jako Shell či Linde na tom, aby do roku 2023 bylo u našich západních sousedů alespoň 400 vodíkových čerpacích stanic. Zatím jich jsou v provozu dvě desítky.

Rozvoji vodíkového pohonu v Evropě by mohlo nahrávat to, že zde většina lidí bydlí v bytech. Například 300 domácností z jednoho paneláku si auto přes noc zkrátka nenabije, protože by to elektrické rozvody nezvládly. Vodíkové auto je oproti tomu u stojanu natankované za tři minuty as nádrží na čtyři až šest kilogramů ujede i 700 kilometrů. Podle Ornsta však jde v tuzemských podmínkách o výhled na 20 let.

V Česku v tomto ohledu chybí osvěta, a když už se o alternativách hovoří, jde hlavně o CNG či LPG. V Národním akčním plánu čisté mobility se píše o tom, že si státní instituce mohou žádat o podporu na zelená auta, podpora by však měla jít podle Ornsta směrem k občanům.

Například Dánsko lidem odpouští DPH na ekologické vozy a na konci loňského roku už byl elektromobil Tesla nejprodávanějším autem v zemi. V Kalifornii míří podpora nejen na nákup vozu, ale i na výstavbu čerpacích stanic.

S očekáváním proto Ornst hledí k září 2017, kdy se v Praze uskuteční World Hydrogen Technology Convention, hlavní světová vodíková konference, na kterou se sjíždějí špičky oboru. Událost by mohla vzbudit zájem o vodík a dostat jej do veřejné debaty.

O budoucnost má ale UHG, zdá se, postaráno, nehledě na domácí vývoj. Dokončení závodu na tekutý vodík má samo o sobě přinést tržby kolem deseti milionů dolarů. Už nyní má firma prodáno 60 procent produkce.

„To znamená v horizontu pěti let tržby zhruba 35 milionů a EBITDA deset milionů dolarů. V horizontu deseti let pak tržby 100 milionů a EBITDA 20 milionů dolarů,“ plánuje Ornst. Na spadnutí je i vstup nového českého investora, jeho jméno si však firma chce zatím nechat pro sebe.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...