31. srpna 2014 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

BYZNYS ŽIJE: Levné letenky? Projekt
pro baťůžkáře používají po celém světě

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Oliver Dlouhý se od mládí zajímá o byznys a technologie. Rozjel několik... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Oliver Dlouhý se od mládí zajímá o byznys a technologie. Rozjel několik... | foto: MAFRA - Anna Vavríková
BRNO Oliver Dlouhý oplývá energií a velmi rád se po hlavě vrhá do nejrůznějších výzev. Až projekt alternativního internetového vyhledávače letenek Skypicker ho ale opravdu pohltil. A vyplatilo se, používají ho po celém světě.

Dlouhý s nadšením postupně začal studovat čtyři různé vysoké školy, žádnou z nich ale nedokončil. Zlákal ho totiž svět byznysu – hlavně toho internetového. Na webu rozjel několik úspěšných služeb, ale přesto ho stále lákalo něco nového. Až u Skypickeru – alternativního vyhledávače levných letenek s jedinečnými funkcemi – má pocit, že je to byznysové dítě, které chce vypiplat k dokonalosti. K jeho vzniku ho koneckonců inspirovala vlastní potřeba.

ČTĚTE TAKÉ:

„Podrbej si svou vlastní bolístku, to je podnikatelský model, který funguje. Tedy vymyslet řešení toho, co člověka samotného pálí. Nechtěl jsem jen něco kupovat a pak prodávat, ale vytvořit nějakou jedinečnou a inovativní službu,“ popisuje svůj podnikatelský pohled Dlouhý.

Jako student hodně cestoval s nízkonákladovými leteckými společnostmi. V hledání nejlevnější cesty do různých destinací ale viděl rezervy. „Jednou jsem hledal letenky do Portugalska, kam se levně nedá doletět přímo. Tak jsem kombinoval různé ‚ryanairy‘ a ‚wizzairy‘ a trvalo mi několik hodin, než jsem našel tu správnou kombinaci. Jelikož jsem už předtím dělal nějaký byznys v IT, tak mi hned docvaklo, že by to šlo nějak zautomatizovat. A na vyhledávání kombinací leteckých cest nějakou formou vydělávat,“ vypráví o prvotním impulzu k rozjetí byznysu Dlouhý. Podle něj navíc žádná taková služba nefungovala ani v zahraničí.

Prostředí internetu podle něj navíc umožňuje, aby se zajímavý produkt chytil po celém světě, i když ho firma vyvíjí daleko od center velkého byznysu. „Když máte dobrý produkt, můžete se prosadit klidně z Brna. Sice jsme uvažovali o přestěhování části firmy do Londýna, abychom získali lepší přístup k penězům na rozvoj, nakonec se nám ale podařilo dohodnout s místními investory. Exodus do Anglie tak už není na pořadu dne. V Česku je pak také výhoda, že je tu šikovná pracovní síla za pětinu toho, co v Londýně. V Brně jsou navíc dvě technologické vysoké školy, které chrlí každý rok 1500 absolventů, jež my přesně hledáme,“ pochvaluje si podnikatel.

Letenky pro batůžkáře

Web Skypickeru není pro obchodníky cestující business třídou. Nabízí své služby hlavně studentům, batůžkářům a méně zhýčkaným cestovatelům, kteří mají na cestování více času, nevadí jim přestupy a čekání na letištích. Vypátrá pro ně ale nejlevnější kombinaci letů, která je do vytoužené destinace dostane.

Vyhledávání na Skypickeru ovládáte bez jakéhokoli vyplňování formulářů jen několika kliknutími v grafickém prostředí mapy. Výhodou navíc je, že nemusíte určit přesné datum cesty, a dokonce ani přesnou cílovou destinaci. Stačí obecně označit jako cíl celý stát. Příklad: chcete se dostat do zmíněného Portugalska a záleží vám spíše na dobré ceně než na tom, kdy přesně dorazíte a jestli přiletíte do Porta nebo třeba Lisabonu? Právě v tomhle případě udělá složité hledání všemožných kombinací u nízkonákladových aerolinek Skypicker za vás.

Výsledky dostanete přehledně seřazené podle ceny. Vy se pak už musíte jenom rozhodnout, jestli poletíte levněji z Prahy přes Milán do Porta s přespáním na milánském letišti nebo raději všechno zvládnete během jediného dne, ale trochu dráž z Brna přes Londýn do Lisabonu. Nejsvobodomyslnější cestovatelé, kteří se rozhodnou příští týden vyrazit někam do zahraničí a je jim v podstatě jedno kam, si mohou navíc zaškrtnout možnost cílové destinace „kamkoliv“ a získají přehled o nejlevnějších letenkách bez určení cíle v určeném termínu.

Všechny lety pohromadě

Skypicker nepřináší jen zajímavé grafické řešení vyhledávání, ale jako jedna z mála služeb vůbec pracuje s databází dat od nízkonákladových společností. „Klasické vyhledávače letenek fungují tak, že jsou napojené na nějaký distribuční systém, který má data od klasických aerolinek. Nízkonákladových společností je v něm zastoupených minimum, protože ty nechtějí přistoupit na poměrně vysoké marže. Vy zadáte dotaz, který je přesměrován do toho distribučního systému, ten chvilku chroustá a pak vyplivne výsledek. Ten je stejný pro miliony webů, které jsou na něj napojené. My to děláme jinak, máme vlastní databázi letů – údaje získáváme díky partnerstvím s leteckými společnostmi nebo je automaticky dolujeme z jejich webových stránek,“ vysvětluje Dlouhý.

Oliver Dlouhý se od mládí zajímá o byznys a technologie. Rozjel několik webových projektů, ale až Skypicker ho doopravdy pohltil.

Vlastní data umožňují také velmi rychlé vyhledávání. „Jsme schopní v jednu chvíli nakombinovat miliony letů, což ten distribuční systém třetí strany neumožňuje, a navíc je naše služba velmi rychlá, protože nejsme závislí na externích datech. Samozřejmě je to ale technicky náročnější, protože to celé musíme budovat sami,“ doplňuje Dlouhý.

Evropskou nízkonákladovou síť má Skypicker pokrytou téměř kompletně – v databázi je zhruba 50 společností. Postupně doplňuje i další aerolinky – rozšiřuje se o nabídky levných spojení hlavně na východ, do Asie. Postupně se chce web napojit i na distribuční systémy klasických aerolinek. „Ty ale budeme kombinovat s levnými lety, které máme v naší databázi. Když budete chtít třeba do Bangkoku, zjistíme levný let z Mnichova, kam navíc najdeme výhodnou cestu s nízkonákladovou aerolinkou,“ říká podnikatel.

Hledání byznys modelu

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Skypicker vypustil první verzi webu v květnu 2012. A opravdu se ukázalo, že přináší novou a inovativní službu – všimla si ho totiž i renomovaná zahraniční média. Napsaly o něm třeba New York Times nebo francouzský Le Figaro. „Najednou na naše stránky přišlo z nuly téměř 10 tisíc lidí. Na to jsme nebyli připraveni, takže nám popadaly servery,“ popisuje neočekávaně rychlý nástup Dlouhý.


Firma musela také řešit, jak rostoucí popularitu služby zpeněžit. Původní obchodní model musela opustit a přijít s novým. „Nejdříve jsme chtěli nabízet jen vyhledávání s přesměrováním na jednotlivé aerolinky. Od nich jsme pak chtěli získávat provize. Ty ale třeba od Ryanairu nebo easy Jetu nedostanete,“ poznamenává brněnský podnikatel.
Firma navíc zjistila, že zákazníci byli z přesměrovávání na aerolinky spíše zmatení.

Po nalezení nejpříhodnější cesty chtěli jen zadat číslo karty, koupit a nic neřešit, a ne znovu všechno vyhledávat a vyplňovat na jednotlivých webových stránkách. Tak se zrodil plán alternativního obchodního modelu – zařídit veškeré objednávky přímo na webové stránce a hotový balíček dodat klientovi s příplatkem za servis. Ten se podle Dlouhého pohybuje v jednotkách procent ceny letenek.

„Když prodáme let, který je kombinací dvou aerolinek, zákazník si to zarezervuje celé u nás, my to koupíme u obou leteckých společností a k tomu si něco málo přihodíme. Člověk se ale nemusí proklikat několika různými webovými stránkami, a navíc garantujeme, že když se třeba první z letů zpozdí a druhý kvůli tomu uletí, tak toho člověka do cílové destinace dostaneme, takže v podstatě zajišťujeme i pojištění. Navíc vyřizujeme automatický online checking. Takže myslím, že přidaná hodnota je značná,“ míní Dlouhý.

Padesátimilionové tržby

Nabízené služby Skypickeru lidé zjevně ocenili. Počet návštěvníků stránek totiž utěšeně roste. Měsíčně má teď zhruba půl milionu návštěv, v sezoně i dvojnásobek. „Už jsme středně velký web, který má navíc poměrně rychle rostoucí tendenci. Myslíme si, že během roku se může počet návštěvníků klidně i zdesetinásobit,“ věří Dlouhý.

Klienti Skypickeru se zdaleka nerekrutují jen z Česka. Jejich podíl je jen zhruba 30 až 40 procent. Lidé přicházejí z celého světa, od Spojených států amerických až po Japonsko. „Sice zatím nezpracováváme třeba americké aerolinky, ale Američané nás hodně používají k plánování svých cest po Evropě. Přiletí třeba do Londýna a levnou evropskou cestu už vyřeší přes Skypicker,“ komentuje to podnikatel.

A zvyšující se provoz na stránkách už se projevuje i v tržbách. Loni byly kolem deseti milionů korun, letos už firma předpokládá, že se dostane přes padesát milionů korun. „Ten nárůst je poměrně značný. Jsme i v zisku, nicméně ho držíme kolem nuly, protože neustále investujeme značné částky do dalšího vývoje a rozšiřování služby. A ani prodávat podnik v nejbližší době určitě nechceme,“ dodává Dlouhý.

Zkušenosti se vyplatily

Vyhledávání letenek na Skypickeru

* není třeba konkrétně určit výchozí a cílové letiště, ale jen výchozí a cílovou zemi

* systém vyhledá kombinace letů nízkonákladových společností a výsledky seřadí podle ceny

* v databázi jsou téměř všechny evropské nízkonákladové aerolinie, většina vyhledávačů nabízí jen lety klasických aerolinek

* není nutné nic vyplňovat, uživatel cíl označí na mapě

* na stránce je možné lety zarezervovat, objednávku u aerolinií obstará Skypicker

Ze současného pohledu je Skypicker dobře fungující, „našlápnutá“ společnost. Jak ale bylo složité získat peníze na projekt, když byl teprve na papíře? Dlouhého výhodou bylo, že už několik webových podniků za sebou měl. Z jejich prodeje získal část startovního kapitálu, na dřívější úspěchy navíc slyšel i první investor Jiří Hlavenka, který přispěl 450 tisíci korun.

„Na webu jsem toho dělal docela dost. Třeba outsourcing logistiky pro e-shopy, které u nás skladovaly zboží a my jim vyřizovali objednávky. Pak jsem provozoval několik e-shopů, také jsem trochu spekuloval s doménami. Jako první jsem také do Česka začal vozit elektronické cigarety. Chytlo se to docela dobře, ale mě to postupně přestalo bavit. Šlo jen o to přivézt paletu z Číny a tady ji rozprodat. Moc tvůrčího v tom nebylo. Mně bylo tenkrát dvaadvacet a říkal jsem si, že bych si chtěl ještě něco vyzkoušet,“ vypráví Dlouhý.

Další nedávno dojednaná investice už byla o poznání vyšší, v řádech desítek milionů korun. Firma se tak může naplno pustit do všech svých nápadů. I početně se společnost od svých začátků značně rozrostla. Původní tým – Dlouhý, Hlavenka a hlavní programátor Jozef Képesi – doplnili další, teď ve firmě na plný úvazek pracuje sedm lidí, s dalšími zhruba dvaceti lidmi spolupracuje externě.

Dlouhý stále vidí spoustu směrů, kterými Skypicker vylepšovat. Postupně chce rozšířit mapu levných letů na celý svět, v dlouhodobější perspektivě zvažuje i zařazení jiných druhů dopravy. Evropa má podle něj totiž třeba velmi rozvinutou vlakovou síť, která je někdy rychlostně srovnatelná s nízkonákladovými lety, zvlášť když se započítá i čas na odbavení na letišti. Vylepšit chce i mobilní aplikaci. Do portfolia pak před časem přibral i web Akčníletenky.cz, který se zaměřuje na časově omezené výhodné nabídky letů, a nedávno také koupil skupinu webů WhichAirline. com a Aletenky.cz, které mají nabízet vybudovanou databázi nízkonákladových letů přes klasické textové vyhledávání.

A zbývá Dlouhému ještě čas na cestování, když právě jeho obliba byla hnacím motorem pro vznik Skypickeru? „Od té doby, co pracuju na Skypickeru, jsem soukromě letěl jednou. Předtím to bylo tak pětkrát za rok. Teď létám spíše na byznys cesty, ale i pro tyto účely si hledám letenky přes Skypicker. Musím přece testovat vlastní produkt,“ uzavírá s úsměvem Dlouhý.

Ondřej Vrba
  • 1Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.