23. prosince 2014 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

BYZNYS ŽIJE: Večírkové fotobudky
mají úspěch, chtěli je i v Brazílii

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
O fotobudku Smilebox, kterou před třemi lety David Čeřovský s kolegy postavil,... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy O fotobudku Smilebox, kterou před třemi lety David Čeřovský s kolegy postavil,... | foto:  Michal Sváček, MAFRA
V prosinci se koná nejvíce firemních večírků a to znamená, že se David Čeřovský a jeho tým nezastaví. Jen v tomto měsíci musí objet 80 akcí. O fotobudku Smilebox, kterou před třemi lety Čeřovský s kolegy postavil, je stále větší zájem.

Je to v podstatě jednoduchý koncept - firma na večírek spolu s rekvizitami přiveze přenosný přístroj fungující podobně jako fotobudky a hosté se před ním sami fotí. Na displeji hned vidí, jak vypadají, mohou se vyfotit, kolikrát chtějí, a fotografie si mohou nechat na místě vytisknout nebo poslat na e-mail.

Díky tomu si z večírku, svatby nebo jiné akce hned odnesou něco na památku.

Zdánlivě obyčejná služba má obrovský úspěch - zájem je tak velký, že firma nestíhá a musí odmítat zákazníky. Její obrat ročně roste o sto procent a letos se přiblíží osmi milionům korun. Smilebox už má i pobočky v zahraničí - v Sao Paulu a Los Angeles.

ČTĚTE TAKÉ:

„Roste to skvěle, nemůžeme si na nic stěžovat. Snad jen na to, že bychom mohli růst ještě rychleji, ale chceme udržet kvalitu,“ říká David Čeřovský.

Právě snaha o co největší kvalitu stojí za vznikem smileboxu. Čeřovský sice vystudoval elektrotechniku, víc ho ale zajímala fotografie a již od 22 let se živil jako fotograf na svatbách.

„Hodně jsem sledoval fotografy v Americe, kteří fotili svatby, a říkal jsem si, že jsou fakt dobří. Inspiroval jsem se. Je ale těžké k nám přenést americkou atmosféru. Na fotkách dělá velký rozdíl, když jsou lidé pěkně oblečení, umí si vybrat kravatu, mají účes a vkusný dům,“ vzpomíná Čeřovský.

Navíc řešil, jak dělat zajímavé fotografie i později večer, kdy se hosté usadí ke stolům a kromě tancování se toho moc neděje. V té době si všiml, že se od amerických fotografů začaly objevovat i snímky připomínající portrétové fotky z klasických fotobudek.

O fotobudku Smilebox, kterou před třemi lety David Čeřovský s kolegy postavil,...
O fotobudku Smilebox, kterou před třemi lety David Čeřovský s kolegy postavil,...
O fotobudku Smilebox, kterou před třemi lety David Čeřovský s kolegy postavil,...
O fotobudku Smilebox, kterou před třemi lety David Čeřovský s kolegy postavil,...

„Bylo vidět, že se ti lidé fotí sami a že je to evidentně baví. Říkal jsem si, že je to dobrý nápad a mohlo by to fungovat i tady. Nikde na fotkách jsem ale neviděl ten přístroj, a tak mi vrtalo hlavou, jak to dělají.“

Nakonec zjistil, že fotky vznikají v upravených fotobudkách se zabudovaným bleskem a tiskárnou. Jenže ohromnou bednu by bylo třeba vozit dodávkou, a navíc se do ní vměstná jen pár lidí. Čeřovský potřeboval fotobudku, která by byla otevřená a mohl by s ní i do malých prostor.

„Chtěl jsem něco, co zvládne postavit jeden člověk a nebude se o to muset starat. To pro mě byla priorita, protože jsem potřeboval na svatbě ještě normálně fotit,“ vypráví.

Vývoj trval tři čtvrtě roku. Díky svým zkušenostem z focení a pomoci kamarádů ze školy celkem přesně věděl, jak by měl přístroj vypadat. Nedělali proto žádný prototyp a rovnou nechali vyrobit formy pro odlití karbonového těla fotobudky. Jejich cena se nakonec vyšplhala na více než čtvrt milionu.

Před strojem se nestydí

„Byly hodně drahé. Navíc jsme tehdy chtěli relativně neobvyklý tvar a lidé, kteří nám formu vyráběli, se na začátku hodně spletli v cenách. V té době nám to tak vůbec nepřišlo, ale zpětně si říkám, že jsme byli dost odvážní, že jsme do toho šli,“ popisuje.

Jedno z kouzel smileboxu je to, že nefotí člověk, ale stroj. Lidé se díky tomu tolik nestydí a jsou Čeřovský. uvolněnější. Když Čeřovský smilebox přivezl na první svatbu, nebyla v přístroji ještě ani zabudovaná tiskárna, takže si lidé mohli fotky prohlížet jen na obrazovce.

I to stačilo, aby se tím dobře bavili. Později, když už smilebox uměl i tisknout, začali svatebčané novomanželům nechávat přes fotografie vzkazy.

O fotobudku Smilebox, kterou před třemi lety David Čeřovský s kolegy postavil,...

„Během večera vznikne album o dvě stě fotkách, jak večer postupuje, jsou lidé uvolněnější a vznikají pěkné fotky. Je to zajímavé i pro ty dva, co se berou, protože kvůli shonu většinou ani netuší, co se na svatbě děje. Fotograf na svatbě navíc běžně dodá fotky až za tři týdny, protože je musí projít a upravit, a všichni už jsou nedočkaví. Smilebox tuhle jejich netrpělivost zalepí,“ vysvětluje Čeřovský.

Přístroj stačilo přivézt na deset svateb a hosté si ho začali objednávat i na firemní večírky a konference. Zájem byl tak veliký, že do půl roku Čeřovský musel vyrobit druhý smilebox a dnes jich má v provozu pět. Se svým otcem založil stejnojmennou firmu a přijal zaměstnance na výrobu rekvizit.

Právě tyto doplňky hrají podstatnou součást filozofie smileboxu. Tím, že se lidé fotí před připravenými plátny a s rekvizitami, si spolu s přáteli vytvářejí svůj příběh - na fotce se mohou stát námořníky, mafiány nebo boxery.

„Když člověk neumí fotit, udělá špatné fotky i s foťákem za 200 tisíc. Stejné je to i se smileboxem. Je to o tom, věnovat energii přípravám. Pozadí si sami vymýšlíme a šijeme, rekvizity vyrábíme v dílně v Kladně. Všechny fotky po akci také probereme, upravujeme a až pak je vystavíme na web. Chceme, aby příběh, který si lidé před pozadím vytvářejí, měl nějakou hodnotu a nebylo to odfkláknuté,“ říká Čeřovský.

Budku chtěli i v Sao Paulu

Takový koncept zaujal i v cizině. Zatímco fotobudky uzavřené jsou známé po celém světě, otevřenou fotobudku znají málokde. Když si vloni jedna česká firma objednala smilebox na konferenci vLondýně, oslovil Davida Čeřovského host z Brazílie, že by chtěl nabízet stejnou službu.

„Tomu jsme se nejdřív smáli, ale psal nám tak dlouho, až jsme mu jeden smilebox poslali do Sao Paula. A krátce předtím už vznikla pobočka v Los Angeles, kam jela jedna naše kamarádka a jeden přístroj si od nás také vzala. Podařilo se nám najít skvělé lidi, kteří tomu věřili snad více než my sami,“ popisuje Čeřovský.

Třetí pobočka se otevře příští rok v Rumunsku. Příběh je podobný - na večírku v Praze se smilebox tolik zalíbil jednomu z hostů, že firmu také oslovil s nabídkou spolupráce.

O fotobudku Smilebox, kterou před třemi lety David Čeřovský s kolegy postavil,...

Protože jsou tyto země od Česka vzdálené i přes půl světa, musí být přístroje co nejméně poruchové a kvalitně zpracované. Na to Čeřovský dbá i při vývoji nové generace smileboxu. Na té tým pracuje téměř rok, ačkoliv navenek lidé oproti staré verzi paradoxně příliš změn neuvidí.

„Ono se zdá, že to je jen foťák, tiskárna a obrazovka, ale vychytat všechny detaily zabere spoustu času. Jeden přístroj se skládá z 260 různých součástek od konektorů po foťák, dalších 85 dílů se musí vyrobit. Když chcete, aby fotky správně padaly, tiskárna se chladila a přístroje byly co nejmenší, je to docela komplikované. Navíc si sami vyvíjíme software,“ vysvětluje podnikatel.

Cílem je, aby smilebox lidé ovládali intuitivně sami. Firma dokonce vyvíjí aplikaci pro chytré telefony, která umožní hostům na akci procházet právě vyfocené fotografie na svém mobilu.

Obsluha fotobudky ale bude potřeba vždycky - někdy se večírky tak rozjedou, že je potřeba smilebox hlídat, aby se nerozbil. Jindy zas musí zaměstnanci řešit žádosti o smazání fotografií, které by vlastně nikdo neměl vidět. Hlavně je ale potřeba někdo zkušený, kdo lidem poradí, jak udělat co nejhezčí fotku.

„Není jednoduché najít člověka, který se dokáže starat o večírky, připravovat koncepty a upravovat fotky. Měli jsme tu pár lidí, ale nefungovalo nám to. Máme filozofii, že chceme dělat hlavně pěkné fotky a rozdávat lidem radost,“ dodává

Ondřej Linc
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz