Na státní České dráhy si u úřadu stěžoval slovenský konkurent ŠPED-TRANS Levice, ČD podle něj zvýhodňovaly některé zákazníky, a tak si je vázaly ke dlouhodobé spolupráci. To omezovalo konkurenci a také znevýhodňovalo jiné zákazníky, kteří lepší cenu nedostali.
ÚOHS zjistil, že se dráhy dopustily řady prohřešků, a to v letech 2003 až 2007. Původně o pokutě vůbec neuvažoval a chtěl případ vyřešit dohodou. Dráhy ale své jednání napravili až po roce od zahájení správního řízení, což je pro úřad pozdě, uvedl předseda ÚOHS Martin Pecina. Doplnil, že k pokutě by se měla vyjádřit ještě Evropská komise. "Je pravděpodobné, že stanovisko zohledníme v případném druhostupňovém řízení, pokud tedy vůbec přijde," dodal.
Pokuta mohla být až v miliardách korun
Nákladní doprava byla pro České dráhy dlouho hlavním zdrojem obživy. Zisky z ní dotovaly ztrátové osobní spoje. Ročně šlo o více než 600 milionů korun. Loni v prosinci vznikla dceřiná firma drah - ČD Cargo, která nákladní dopravu převzala. Pokutu ale dostanou přímo ČD. "Nemůžeme pokutovat firmu, která je nástupcem drah. To by si pak každý hříšník mohl
založit nástupnickou společnost, a případné sankci se tak vyhnout," uvedl už dříve Pecina. Dráhy mohly dostat pokutu podstatně vyšší, až v miliardách korun, při jejím výpočtu ale úřad zůstal na dolní hranici.
V minulosti podnik od antimonopolního úřadu dostal několik sankcí v souhrnné výši ve stovkách tisíc Kč za chybná výběrová řízení. Nyní například prověřuje sporné pronájmy desítek českých vlakových nádraží. Narušení hospodářské soutěže ale ještě nepokutoval.
ÚOHS zjistil, že se dráhy dopustily řady prohřešků, a to v letech 2003 až 2007. Původně o pokutě vůbec neuvažoval a chtěl případ vyřešit dohodou. Dráhy ale své jednání napravili až po roce od zahájení správního řízení, což je pro úřad pozdě, uvedl předseda ÚOHS Martin Pecina. Doplnil, že k pokutě by se měla vyjádřit ještě Evropská komise. "Je pravděpodobné, že stanovisko zohledníme v případném druhostupňovém řízení, pokud tedy vůbec přijde," dodal.
Pokuta mohla být až v miliardách korun
Nákladní doprava byla pro České dráhy dlouho hlavním zdrojem obživy. Zisky z ní dotovaly ztrátové osobní spoje. Ročně šlo o více než 600 milionů korun. Loni v prosinci vznikla dceřiná firma drah - ČD Cargo, která nákladní dopravu převzala. Pokutu ale dostanou přímo ČD. "Nemůžeme pokutovat firmu, která je nástupcem drah. To by si pak každý hříšník mohl
založit nástupnickou společnost, a případné sankci se tak vyhnout," uvedl už dříve Pecina. Dráhy mohly dostat pokutu podstatně vyšší, až v miliardách korun, při jejím výpočtu ale úřad zůstal na dolní hranici.
V minulosti podnik od antimonopolního úřadu dostal několik sankcí v souhrnné výši ve stovkách tisíc Kč za chybná výběrová řízení. Nyní například prověřuje sporné pronájmy desítek českých vlakových nádraží. Narušení hospodářské soutěže ale ještě nepokutoval.