28. listopadu 2016 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

ČD prohrály další arbitráž. Nezbavily se skladu, kde prodělávají desítky milionů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Logistická hala v Lovosicích, kterou si státní ČD Cargo na 15 let pronajalo od... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Logistická hala v Lovosicích, kterou si státní ČD Cargo na 15 let pronajalo od... | foto: ČD Cargo
PRAHA Smlouva na pronájem rozsáhlého logistického areálu v Lovosicích platí. Nákladní dopravce ČD Cargo neuspěl u arbitrážního soudu se žalobou zpochybňující kontrakt s developerskou společností Hyparkos, která pro něj skladovací centrum postavila. Dceřiná firma Českých drah tam tratí desítky milionů korun ročně.

Soud rozhodl v citlivé záležitosti ve středu. Vynesení verdiktu potvrdily serveru Lidovky.cz obě strany sporu.

Problémem podnikatelského plánu ČD Carga byla a je hlavně výše nájemného, které státní dopravce v Lovosicích platí. Jeho tehdejší vedení podle jednoho z interních posudků podepsalo v roce 2008 podmínky nevýhodné i v porovnání s cenami před krizí. Ačkoliv se firmě v posledních letech podařilo přilákat více partnerů, kteří do logistického centra na severu Čech vozí zboží, nedokáže státní dopravce ani pokrýt náklady.

Loňská ztráta se i při větším zaplnění skladu vyšplhala na úroveň zhruba 55 milionů.

Proto se ČD Cargo snaží dlouhodobě z kontraktu podepsaného na patnáct let (do roku 2025) vycouvat, nebo alespoň zmírnit podmínky. Manažeři dopravce zkusili využít rozhodčí doložku ve smlouvě a na jaře napadli kontrakt u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Jde shodou okolností o instituci, u níž loni v listopadu mateřské České prohrály miliardový spor se Škodou Transportation kvůli zpožděné dodávce lokomotiv.

„Arbitrážní soud rozhodl, že smlouva mezi společnostmi ČD Cargo a Hyparkos je platná a nájemní vztah tak nadále pokračuje, a to až do roku 2025. Z této skutečnosti plyne, že s pronajímatelem budeme dále jednat o našich podmínkách,“ řekl pro Lidovky.cz šéf ČD Cargo Ivan Bednárik.

NÁJEMNÉ

  • Jeden z pracovních materiálů ČD Cargo z doby zhruba před dvěma lety hovoří o tom, že při celkové ploše haly zhruba 43 tisíc m2 je nákladová cena zhruba 5,2 eura měsíčně za m2.
  • Cena se podle kontraktu ročně zvyšuje o tři procenta.

Zamítnutí žaloby potvrdila i skupina HB Reavis, jejíž developerská společnost Hyparkos areál otevřený v roce 2010 vybudovala. Je možné, že po doručení nálezu a nabytí právní moci se její manažeři sejdou s protějšky z ČD Carga a budou jednat, co dále s pronájmem, který potrvá ještě dalších devět let. Zatím k tomu ale nedošlo.

„V tuto chvíli nejsou plánována žádná další jednání,“ uvedl marketingový manažer skupiny HB Reavis Jakub Verner. Majitele areálu v tuto chvíli nic netlačí. Má platnou smlouvu, podepřenou nálezem rozhodčího soudu, a příjem z nájmu, který se každý rok zvyšuje o tři procenta.

Nynější management ČD Carga považuje smlouvu za natolik nevýhodnou, že kvůli ní letos v květnu podal trestní oznámení. Zároveň tvrdí, že zakázkám by prospěly prostorové úpravy v hale, tedy například zavedení takzvaného regálového systému, zjednodušeně řečeno polic, či oddělení skladovacích ploch.

Logistická hala v Lovosicích, kterou si státní ČD Cargo na 15 let pronajalo od společnosti HB Reavis.
Logistická hala v Lovosicích, kterou si státní ČD Cargo na 15 let pronajalo od společnosti HB Reavis.

Podle dřívějšího vyjádření společnosti HB Reavis ale ohledně změn v centru, o rozloze zhruba 43 tisíc metrů čtverečních, žádné debaty v poslední době neproběhly. Faktem je, že ekonomická čísla – ač stále minusová – lovosického skladu nabrala přece jen trochu pozitivní směr.

„V roce 2015 se nám podařilo snížit ztrátu z předchozích let, a to i při intervenčním kurzu (který nájem prodražuje zhruba o 1,5 Kč/EUR) a zakotveném smluvním navýšení o tři procenta ročně. Zatímco v roce 2013 dosáhl hospodářský výsledek hodnoty -66,5 milionů korun, v roce 2015 byl již o více než jedenáct milionů lepší,“ uvedl před necelým měsícem předseda představenstva ČD Carga Ivan Bednárik.

Tehdy byla hala zaplněná přibližně z 80 procent. Na konci roku přitom manažeři očekávají ještě lepší výsledek. V roce 2014 byl celkový objem takzvaně zmanipulovaného zboží 340 tisíc tun ročně. Loni i letos by to mělo být ještě o 40 tisíc více. K branám areálu přijelo také o zhruba 1500 kamionů více než loni.

„Nadále budeme uplatňovat aktivní obchodní politiku a snažit se o zvýšení konkurenceschopnosti haly vylepšováním jejích parametrů z hlediska kapacity, variability a nejvyšší možné využitelnosti. Dlouhodobým cílem pak je nalezení strategického partnera,“ dodal Bednárik.

Hledá se tedy společnost, která by de facto dokázala areál převzít a využít ještě více zkušeností a vazeb z logistického trhu, a tím pádem dosáhnout vyrovnaného hospodaření areálu. Zatím však ČD Cargo nalezení takového „spoluhráče“ neoznámilo.

ČESKÉ DRÁHY VS ŠKODA TRANSPORTATION

  • Arbitrážnímu duelu mezi ČD Cargem a developerskou společností Hyparkos předcházel u Rozhodčího soudu při Hospodářské a Agrární komoře ještě mnohem významnější spor, který se týkal Českých drah.

  • Případ Škoda Transportation vs České dráhy byl u arbitráže tři roky. Týkal se zakázky na 20 lokomotiv řady 380 za 2,7 miliardy korun. Dodávka se zpozdila o 4 roky. ŠT to vysvětlovala hlavně změnou technických norem TSI, která údajně vývoj lokomotivy zpozdila.

  • Za minulého vedení ČD byl na stole návrh na mimosoudní vyrovnání. Tento záměr však dozorčí rada ČD nakonec odmítla.

  • ŠT v arbitrážním sporu žádala celkem 1,425 miliardy korun. V této sumě bylo například 295 milionů jako jakési nájemné za dobu, kdy byly lokomotivy ve zkušebním provozu, pak inflační navýšení ceny či část kupní ceny.

  • ČD v protižalobě žádaly zaplacení zhruba 940 milionů. Šlo o smluvní pokutu za zpožděnou dodávku. Tato částka byla snížená o 208 milionů, které představují část kupní ceny s příslušenstvím.

  • Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře vydal v listopadu 2015 nález, který ŠT přiřkl doplacení zbývající části kupní ceny a její valorizaci o inflaci. Celkem šlo zhruba o 1,2 miliardy korun. Nároky ČD rozhodčí senát zamítl.

  • Dopravce už sumu zaplatil. Proti nálezu arbitrážní soudu podal žalobu u obecného soudu.

  • 3Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz