Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Čechy a Němce spojuje honba za nízkou cenou

Ekonomika

  8:00
PRAHA - Hlavně co nejnižší cena. To je heslem a rozhodujícím faktorem při nákupech více než 40 procent Čechů. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu společnosti Henkel. Je to podobný výsledek jako například v Německu.
Nakupování - ilustrační foto

Nakupování - ilustrační foto foto: Shutterstock

INFOGRAFIKA

 "Tito zákazníci nakupují levné výrobky, ale jsou přístupní i značkovým výrobkům, pokud jsou za akční cenu. Nakupují jen to, co naplánovali a co opravdu potřebují," vysvětlila Jana Očadlíková ze společnosti Henkel ČR.

Anketa

Co je pro vás nejdůležitější při nákupu zboží?

Nízká cena 68
Kvalita zboží 335
Značka výrobku 8
Pověst prodejny 9
Blízkost obchodu 14

Naopak pouze pětina Čechů při svých nákupech ceny neřeší. Dalších 38 procent spotřebitelů se snaží vybírat nejlepší poměr ceny a kvality. I ti se soustředí na akční nabídky, ačkoli zkoušejí i nové výrobky. Podíl lidí, kteří se při nákupech rozhodují hlavně podle ceny, přitom v posledních měsících dál stoupá.

"Český zákazník je dlouhodobě silně orientovaný na cenu," říká mluvčí řetězce Tesco Eva Karasová. Tento trend ještě podpoří chystané zdražení, které by podle některých lidí z oboru mohlo přijít ještě do konce tohoto roku, tedy před chystaným zvýšením daně z přidané hodnoty.

"Byť tato změna přijde až příští rok, tak je tu už nyní celá řada dalších faktorů, které se na ceně potravin podepíší," řekl Petr Vyhnálek, jednatel obchodního řetězce Globus. Důvodem je zdražování energií, pohonných hmot i dalších komodit.

Kromě očekávaného zdražení se v poslední době ukazuje, že oživení ekonomiky nejspíš není tak pevné, jak se zdálo, a řada firem chystá na konci roku vlnu propouštění. Kdo propouštět nebude, neplánuje navzdory růstu životních nákladů zvyšování mezd.

"Pokud neporoste HDP a nebudou se zvyšovat příjmy, a naopak přijde další recese, očekávám větší přesun do kategorie ekonomického zákazníka," říká Karel Růžička z poradenské společnosti KPMG.

Jak vyplývá z mezinárodního průzkumu společnosti Henkel, pro tuzemské spotřebitele hraje při výběru obchodu největší roli vedle dostupnosti a čistoty prodejny dostatek akčních nabídek a dobře označené slevy.

"Když bychom počítali s podílem na celkovém prodaném objemu, je podíl akčního zboží již výrazně nad 50 procent," upozorňuje Zdeněk Skála z výzkumné společnosti Incoma GfK. Ještě před čtyřmi lety to bylo o polovinu méně.

Absolutní orientace na cenu přitom představuje pro obchodníky i výrobce a dodavatele problém. Trvalé slevy a akční nabídky jsou podle obchodníků nezvladatelné. Mimo záznam někteří odborníci z oboru přiznávají, že se dá očekávat konec některého z řetězců.

Problém pro obchody je také v tom, že lidé stále méně chodí nakupovat do stejných prodejen. Místo toho roste "slevová turistika". "Honba za akčními nabídkami u současných zákazníků ovlivňuje jejich věrnost vůči jednotlivým prodejnám. Ta má obecně stagnující či klesající tendenci," doplňuje Růžička.

Jak obchodníci, tak i výrobci se snaží investovat do průzkumů, aby detailně poznali své klienty a přišli na to, jak jinak než slevami je přilákat. Zaměřit by se měli například na šíři sortimentu, doplňkové služby nebo věrnostní programy.