Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Čechy láká politika nízkých poplatků. Bankovní nováčci sílí

Slovensko

  6:00
PRAHA - Malé tuzemské banky za dobu své existence přilákaly víc klientů, než má Praha obyvatel. Politika vysokých úroků z vkladů a nízkých či nulových poplatků pomohla pěti menším finančním ústavům získat přes 1,4 milionu klientů.

Air Bank zahájila ostrý provoz foto: Air Bank

Například česká pobočka polské mBank by v těchto dnech měla získat půlmiliontého klienta. Air Bank nejbohatšího Čecha Petra Kellnera před nedávnem překročila hranici 250 tisíc klientů. Dohromady se pak třem nejmladším bankám – Air Bank, ZUNO a Equa bank, které na trh vstoupily shodně v roce 2011, podařilo přilákat více než půl milionu lidí.

Na první pohled se tak zdá, že nováčkům bankovního trhu se daří připravovat tradiční velké banky, jako je Česká spořitelna, Komerční banka či ČSOB, o značnou část klientů. Například jen Air Bank jich od konce loňského roku získala přibližně 37 tisíc, přičemž 84 procent z nich přetáhla ze tří největších bank – 51 procent z České spořitelny, 17 procent z ČSOB a 16 procent z Komerční banky.

Podíl primárních klientů je nižší

Jenže podíl těch, kteří banku reálně využívají – takzvaných primárních klientů, kteří mají nastavené trvalé příkazy, platí kartou nebo si do banky nechávají posílat výplatu –, je ve skutečnosti mnohem nižší. Bez Fio banky, která počty primárních klientů nezveřejňuje, jich mají nové banky asi 450 tisíc. Celkově by se tak mohlo jednat o 600 tisíc až 700 tisíc lidí. Air Bank, ZUNO a Equa bank se přitom podařilo přesvědčit jen něco přes 200 tisíc klientů, aby je brali za svou hlavní banku.

mBank.

„Podíl primárních klientů se pohybuje okolo padesáti procent z celkového počtu zákazníků. Ovšem je třeba si uvědomit, že ne každý zákazník má vlastní domácnost, ne každý platí samostatně nájem, používá SIPO,“ tvrdí Roman Truhlář, generální ředitel mBank v Česku a na Slovensku. „Proto je datová definice primárnosti podle charakteru výdajů viditelných na účtu mlhavá a liší se banku od banky. Pro mBank je primární, jestli na mKonto směřuje hlavní zdroj příjmů zákazníka, to dělá padesát procent zákazníků,“ dodává.

Jak a kde zhodnotit svěřené peníze

Bankovní populace v Česku se odhaduje na osm až devět milionů jedinců. Například stránky www.ceskepoplatky.cz uvádějí, že se jedná o 8,5 milionu lidí. Na malé banky by tak připadalo méně než deset procent trhu.

To se ale může brzy změnit. Podíl primárních klientů jim roste. „Když jsme se naposled ptali přímo našich klientů, tak nás za svou hlavní banku označila polovina z nich. Podle našeho vlastního a přísnějšího odhadu s využitím statistik chování považujeme nyní za primární přibližně čtyřicet procent všech klientů. Pro srovnání – na konci roku 2012 to bylo podle našeho odhadu třicet procent,“ říká mluvčí Air Bank Vladimír Komjati.

Čechy láká politika nízkých poplatků. Bankovní nováčci sílí

S růstem počtu klientů malé banky řeší, jak a kde zhodnotit svěřené peníze. Zatímco poměr úvěrů ke vkladům se v českém bankovním sektoru pohybuje kolem 80 procent, u malých bank je to jen okolo 45 procent. Na vklady ve výši 133 miliard korun připadají úvěry necelých 60 miliard korun.

Malé banky se tak z velké části spoléhají na své skupiny. Například ZUNO poskytla na úvěrech klientům jen pět procent z depozit, zbytek zhodnotila v rámci skupiny Raiffeisenbank International. Air Bank pak loni klientům půjčila z více než 43 miliard uložených korun méně než tři miliardy na spotřebitelských úvěrech.

„Z úvěrového portfolia 24,1 miliardy korun na konci roku 2013 představují 2,6 miliardy korun spotřebitelské úvěry, 19,6 miliardy korun úvěry korporátním zákazníkům a 1,9 miliardy korun úvěry finančním institucím. Poslední dvě kategorie zahrnují i expozice vůči společnostem ze skupiny PPF.“ připouští Komjati s tím, že zbytek peněz investuje banka do dluhopisů.

Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.